Het aantal medlingen van internetfraude is gestegen van 9000 naar 28.000, zegt de Fraudehelpdesk vandaag. Niet duidelijk is waarom de stijging zo groot is, maar wat wel naar voren komt is dat de melders het gevoel hebben dat de politie niets met de aangiftes doet. "En de fraudeurs weten dat", zegt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk tegen het ANP.

In het overgrote deel van de gevallen (22.000 keer) gaat het om phishingmails die lijken van een bank af te komen. De andere gevallen gaan vooral om oplichting, zoals het winnen van een loterij of een aanbod om mee te doen aan een lucratieve financiële deal. Daarbij wordt dan een voorschot gevraagd aan de ontvanger van de e-mail.

Werkelijke schade tien keer zo groot

De Fraudehelpdesk denkt dat de ontvangen meldingen slechts het topje van de ijsberg is en dat het eigenlijke cijfer tien maal hoger moet zijn. Phishingfraude lijkt steeds minder succesvol, de fraude via datingsites als Facebook blijken moeilijker te herkennen door de betrokkenen.

Grootste slachtoffer die bekend is geworden is een makelaar uit het oosten van het land, die 86.000 euro verloor aan een investering in een miljoenenproject in Zuid-Afrika.