Junker.nl is een initiatief van Meganova, het bedrijf van Boris Veldhuijzen van Zanten en Caspar Wenckebach. Zij waren eerder onder meer succesvol met Huphop, dat inmiddels opereert onder de hoede van KPN. Alhoewel de bedenkers reppen van een `technologische doorbraak', is het principe van Junker.nl niet nieuw. De spammethode is gebaseerd op het zogenoemde challenge/response-systeem. Hierbij kan alleen mail ontvangen worden van mensen die zich identificeren bij de ontvanger. Als een klant van Junker voor het eerst een mailbericht van iemand krijgt, ontvangt de afzender eerst per mail het verzoek op een webpagina een korte code over te tikken. Nadat hij dat gedaan heeft komt de afzender op de lijst van goedgekeurde afzenders en wordt zijn mail voortaan direct doorgestuurd. Op deze manier ontstaat vanzelf een whitelist.

Obstakel

Dit moet voor spammers een groot obstakel opwerpen, zo stelt Veldhuijzen van Zanten. "Het versturen van spam is hiermee simpelweg economisch niet meer aantrekkelijk." Veelgenoemd nadeel van dergelijke systemen is dat verzenders van bijvoorbeeld nieuwsbrieven hiermee ook worden geblokkeerd. Junker heeft hierin voorzien door gebruikers de mogelijkheid te geven handmatig binnenkomende nieuwsbrieven op de whitelist te zetten. Het systeem biedt volgens de makers een 100 % waterdicht systeem. Veldhuijzen van Zanten benadrukt dat Junker niet zelf de beschikking krijgt over de mailberichten van de klanten. Meganova richt zich zowel op de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Voor bedrijven is het mogelijk een Junker-server te laten installeren. Meganova is naar eigen zeggen al in gesprek met een aantal Nederlandse isp's, die het systeem aan hun klanten moeten gaan aanbieden. Een standaard pakket kost 24 euro per jaar. Als de dienst succesvol wordt, wil Meganova uitbreiden naar andere landen.