Dat concludeert communicatiespecialist Voipro op basis van een marktanalyse van MarketCap International. Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van Voipro, blijkt dat het niet om enkele tientallen hacks gaat van Nederlandse bedrijfstelefooncentrales, maar om minimaal 700 inbraken per jaar. Dit staat in schril contrast met de 25 tot 30 meldingen die KPN jaarlijks zegt binnen te krijgen.

Voor dieven is het lucratief om in te breken op telefooncentrales van bedrijven omdat daarmee bijvoorbeeld dure betaallijnen in het buitenland gebeld kunnen worden. Een Rotterdams bedrijf was daardoor in twee nachten 30.000 euro krijt. De betaalde nummers zijn in handen van de criminelen. Volgens MarketCap varieert de schade tussen enkele duizenden en tienduizenden euro's. Gemiddeld is een gehackt bedrijf 16.000 euro kwijt, wat jaarlijks in Nederland neerkomt op 11 miljoen euro.

Waarschijnlijk meer schade

Dat bedrag kan mogelijk nog hoger liggen omdat veel organisaties deze problemen niet aan de grote klok willen hangen, denken de onderzoekers. Ook zullen verschillen van bijvoorbeeld 20.000 euro per maand bij multinationals niet direct opvallen. Naar schatting bedraagt de werkelijke schade 15 miljoen euro per jaar.

De telecomproviders zeggen hier niets aan te kunnen doen. Er kan wel een piek in het telefoonverkeer worden gesignaleerd die wordt door KPN bijvoorbeeld gerapporteerd aan de klant. Maar dat betekent niet dat er geen rekening wordt verstuurd.

KPN laat weten dat het bedrijf ook gewoon opdraait voor de verbelde telefoontikken en factureert daarom gewoon. "Voor hetzelfde geld kan het zijn dat een van de medewerkers een nieuw liefje heeft in de Filipijnen die in de baas zijn tijd aan het bellen is. Dat kunnen wij niet weten", legt een woordvoerder van KPN uit. "Daar gaan wij niet over."

Goedkoop excuus

Rob Kurver, directeur van Voipro, vindt dit ongelofelijk. Volgens hem gebruiken de meeste bedrijven die gebruik maken van de telefoniediensten van KPN een telefooncentrale van dat bedrijf. Het advies van de provider om de telefooncentrale beter te beveiligen met een moeilijk te raden pincode vindt hij een goedkoop excuus.

KPN verwijst op haar beurt naar de leveranciers van de apparatuur. Daarnaast is het advies de beveiliging te verbeteren en als er toch wat mis gaat, justitie in te schakelen om op die manier geld terug te vorderen van de criminelen.