Gebruikers van Kaspersky Anti-Virus 6.0 for Windows Server hebben momenteel last van een hoge CPU-load op de servers waar zij het antivirusproduct op geïnstalleerd hebben. De hoge load wordt veroorzaakt door een foute update die het antivirusbedrijf gisteren verspreidde, zo bevestigt Kaspersky.

Stilvallende systemen

Op het internationale forum van Kaspersky klagen gebruikers dat er twee processen van de antivirusmachine actief zijn. Beide processen gebruiken volgens meerdere posts exact 25% van de CPU, wat in totaal dus neerkomt op een processorgebruik van 50%. Daardoor zou volgens verschillende beheerders hun systeem regelmatig stilvallen. Daarnaast wordt de real-time bescherming van het antivirusproduct op willekeurige momenten in- en uitgeschakeld.

In gevirtualiseerde omgevingen is het volgens forumgebruikers voor gebruikers niet mogelijk om normaal te werken. Het terugdraaien van de laatste update lost het probleem op.

Snelle oplossing

Een woordvoerder van Kaspersky Labs Nederland laat weten dat het bedrijf snel met een oplossing voor de problemen komt. Tussen 12 en 13 uur Nederlandse tijd rolt de antivirusleverancier een nieuwe update uit die de fout zou moeten fiksen. De zegsman kan nog niets vertellen over de oorzaak van het probleem. Omdat men er net pas mee bezig is zou dat nog niet bekend zijn.

Gebrekkige support

Op het forum van Kaspersky klagen veel professionele gebruikers van de antivirussoftware over de gebrekkige support van het Russische bedrijf. De nationale supportafdelingen zijn in het weekend niet bereikbaar en de internationale supportlijn in Moskou adviseerde gebruikers om maar een supportticket in te schieten op de website. Andere gebruikers kregen weer te horen dat ze contact moesten opnemen met hun lokale supportafdeling waardoor het tot maandag duurde voor de meeste beheerders wisten waar zij aan toe waren.

Het is niet voor het eerst dat deze fout voorkomt. Gebruikers met de Enterprise Editie van Kaspersky Anti-Virus for Windows Server hadden op de laatste dag van vorig jaar exact hetzelfde probleem.

Update:

Kaspersky Nederland laat weten dat het hoofdkantoor in Moskou heeft bevestigd dat de correcte update beschikbaar is. Die wel goed werkende update voor de antivirus-serversoftware is om 12:45 uitgebracht.