Vorige week lanceerde de Gouden Gids een softwareprogrammaatje met het uiterlijk van zijn nieuwe boegbeeld Katja Schuurman. Een handig hulpmiddel voor de internetters, zo stelt het bedrijf. Al snel doken echter via weblog VK Magazine (Volkomenkut) de geruchten op dat het programma spyware zou bevatten.

Niets van waar, zo reageerde vervolgens Harry Michels van Gouden Gids vorige week tegenover Webwereld. Ook op zijn eigen weblog stelt Gouden Gids nogmaals dat Katja niets meer is dan een 'onschuldig en handig zoekhulpje op je desktop'.

"Katja verzamelt absoluut geen informatie van de gebruiker, zoals ingetikte woorden, ip-nummers, e-mailadressen, bezoek aan websites, et cetera. We moeten op dit punt de criticasters teleur stellen", zo is op het weblog te lezen. Wel zou Katja anoniem het gebruik van het programma meten.

Weblog Geenstijl is nu dieper in de software gedoken en bevestigt de eerdere vermoedens van VK Magazine. Elke keer dat de gebruiker een trefwoord als 'altavista' of 'telefoongids' intikt, verstuurt Katja vanaf de pc een signaal naar de server van de Gouden Gids. Dit signaal is voorzien van een unieke identificatiecode. Deze verzonden informatie wordt opgeslagen in een database, aldus Geenstijl.

Het weblog concludeert: "De kans dat de marketingrukkerts van de gids uw ip NIET voor marketingdoeleinden gebruiken is heel, heel erg klein. Kortom, Virtuele Katja is ouderwetse spyware, Adware en een browserkapert, in de aloude spywaretraditie van al die tering-desktop buddies."

'Geen spyware'

Retecool.com houdt er ondertussen een andere lezing op na. Katja is volgens dit weblog géén spyware, maar adware: "Katja stuurt geen persoonlijke gegevens door, Katja verneukt niet je hele browser door er allerlei vreemde en ongevraagde instellingen op los te laten, en Katja is makkelijk te verwijderen (goddank). Katja doet precies wat de Gouden Gids al eerder heeft gezegd: wat statistieken bijhouden. Katja is dus adware, een stuk minder schokkend natuurlijk."

Richard Flipse, communicatiemanager van Gouden Gids, stelt tegenover Webwereld nogmaals dat de virtuele Katja niets kwaads in de zin heeft. "Het verhaal dat nu op Geenstijl staat, is de grootst mogelijke onzin. Katja is een gimmick, meer niet. Het is absoluut geen marketingtool."

Flipse benadrukt dat Gouden Gids niets met gegevens van gebruikers doet. "Sterker nog: we hebben die gegevens niet eens."

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 16:58 uur:</b> Informatie Retecool toegevoegd.</i>

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 17:38 uur:</b> Reactie Gouden Gids toegevoegd.</i>