De Consumentenbond heeft actie ondernomen tegen de ansichtkaartensite Keekaboo. Dit is naar aanleiding gebeurd van een artikel op WebWereld waarin gemeld wordt dat Keekaboo de gegevens van haar klanten heeft doorverkocht aan een derde partij. Dit mag niet volgens de WebTrader-reglementen. De bond heeft Keekaboo een week de tijd gegeven om precies uit te zoeken wat er fout is gegaan en hoe dat in de toekomst kan worden voorkomen. In de tussentijd mag Keekaboo het keurmerk niet voeren. Als Keekaboo de Consumentenbond niet kan overtuigen, is het de eerste webwinkel die het logo kwijtraakt, zo zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de bond. Joost van Straaten – COO van Keekaboo – is niet rouwig om de stappen van de Consumentenbond. "We wilden toch al van dat keurmerk af, omdat het ons alleen maar schade berokkent." Zoals bekend zijn WebTrader-winkels veelvuldig het slachtoffer van hacks. Zo ook ooit Keekaboo. "Voor beide partijen is het het beste als het logo bij ons eraf wordt gehaald", aldus Van Straaten. "Dat wil echter niet zeggen dat we de klachten niet serieus nemen. We lopen nu alles na, alles moet waterdicht zijn." Voor Van Straaten staat overigens nog niet als een paal boven water dat er echt fouten zijn gemaakt met klantgegevens. De Consumentenbond neemt ook de online schoenenwinkel Manfield en de site van Piet Klerkx onder de loep. Dit gebeurt naar aanleiding van een recente uitzending van het radioprogramma Tros Radio Online. Een programmeur toonde hierin aan dat het mogelijk is om bij deze winkels via foutmeldingen na het invoeren van een verkeerd wachtwoord uiteindelijk privacygevoelige informatie te achterhalen. Manfield en Piet Klerkx moeten op korte termijn passende veiligheidsmaatregelen nemen, anders zullen ook zij hun logo verliezen.