De bewuste commerciële mailing heeft niets te maken met de diensten van Keekaboo.com maar tracht een kookboek voor de magnetron onder de aandacht te brengen. Het mediabureau First Impressions blijkt verantwoordelijk te zijn voor de verzending. Dit bedrijf heeft beschikking over het commerciële bestand van Keekaboo. Via deze site kunnen – soms gratis - traditionele ansichtkaarten worden verstuurd. Hiervoor moeten belangstellenden zich wel registreren, waarbij onder meer het e-mailadres wordt gevraagd. Sinds een maand is er de mogelijkheid om online bezwaar aan te tekenen tegen het ontvangen van 'reclame mail'. Nergens wordt echter vermeld dat Keekaboo de gegevens doorspeelt aan een derde partij als First Impressions. Geen privacy-statement Nog kwalijker is het dat Keekaboo geen privacy-statement op haar site heeft waarin wordt uitgelegd wat er met de persoonlijke gegevens gebeurt. Weliswaar is er elders op de site een linkje naar een dergelijk statement, maar dit loopt dood. Toch is Keekaboo de trotse voerder van het Webtrader-logo van de Consumentenbond, wat zou moet suggereren dat het allemaal wel goed zit met de privacy van de klant. Iedereen die zich eerder dan een maand geleden heeft geregistreerd – en dus nooit de mogelijkheid heeft gehad een vinkje te zetten – werd toch opgenomen in het commerciële bestand. Storing Roel Smit – sales manager bij First Impressions – vindt niet dat er slordig wordt omgegaan met de persoonlijke gegevens. "Wij hebben keurig een mailtje gestuurd aan iedereen met de vraag of ze écht geen bezwaar hebben tegen commerciële mail. Zo ja, dan kunnen ze zich keurig afmelden." Niettemin klagen enkele WebWereld-lezers dat het unsubscriben geen enkel effect had. Het als irritant ervaren magnetron-mailtje bereikte toch hun postbus. Dat kan, zegt Roel Smit: "We hebben te maken gehad met een storing in onze database. Degenen die hiervan de dupe zijn geworden, zijn alsnog handmatig uit de database verwijderd. Wij zitten absoluut niet te wachten op een vervuild bestand. Een ander probleem is dat mensen vaak meerdere mailadressen gebruiken." Het schone bestand bestaat inmiddels uit meer dan 40.000 mensen. Deze zullen 'met enige regelmaat' reclameboodschappen per mail ontvangen. 'Notoire zeikerds' Ook Joost van Straaten – sinds september COO van Keekaboo – is zich van geen kwaad bewust. "Wij hebben nog geen enkele klacht ontvangen. Maar goed, wellicht kan het een en ander wat helderder geformuleerd worden als zou blijken dat het misleidend is." Van Straaten benadrukt dat Keekaboo onder de loep is genomen door de Consumentenbond. "Zij vonden dat alles in orde was. Maar wij zijn ons sowieso aan het beraden over dat Webtrader-certificaat. Ik ben daar helemaal niet blij mee, waarschijnlijk ben je beter af zonder omdat de bond met het logo alleen maar negetieve publiciteit krijgt", aldus de COO. Tot slot hecht Van Straaten weinig waarde aan de klagers: "Het zijn altijd dezelfde notoire zeikerds die gelijk aan de bel hangen als er iets mis is. Er is niets mis met datamining, traditionele postorderbedrijven gebruiken deze technieken al tijden."