De chipkaart zou misbruik en fraude moeten voorkomen, vertelt Hans van der Bruggen, adjunct-directeur van de RDW tegen de Telegraaf. Ook wil de RDW het aantal fouten terugdringen.

Bij verkoop van een auto of APK-keuringen worden gegevens nog nu met de hand van het papieren kentekenbewijs overgenomen en in systemen ingevoerd. In de toekomst kunnen deze gegevens direct van de kaart worden gekopieerd, waarmee eventuele tikfouten voorkomen worden.

Er is nog geen geplande ingangsdatum voor het elektronisch kentekenbewijs.

Europees voorstel

Een projectgroep van de RDW ontwikkelt momenteel een voorstel voor een Europese chipkaart. Alle landen binnen Europa zouden dan een uniform systeem gaan gebruiken zodat autoriteiten in alle lidstaten de kentekengegevens kunnen uitlezen.

De aankondiging komt kort nadat bleek dat de versleuteling van bestaande chipkaarten, waaronder de ov-chipkaart, minder betrouwbaar is dan eerder aangenomen. Onderzoekers troffen zwakke plekken aan in de Mifare rfid-chips van NXP, het voormalige Philips Semiconductors.

Ook een elektronisch kentekenbewijs kan een aantrekkelijk doelwit voor hackers zijn. Zij zouden dan kentekenbewijzen kunnen namaken voor gestolen voertuigen, of zouden bij verkoop ten onrechte kunnen claimen dat de auto een apk-keuring heeft doorstaan.