Driekwart van de kinderen is bereid online in ruil voor goederen of diensten informatie te verstrekken over hun ouders, zo blijkt uit het nieuwste 'ePrivacy & Security Report' van eMarketer.com. Als een van de opvallendste gegevens komt naar voren dat ruim een kwart van de ondervraagde kinderen op verzoek laat weten wat hun ouders in het weekend doen. Bijna 40 procent geeft de hoogte van hun zakgeld prijs als daar om gevraagd wordt, 44 procent zegt welk merk auto zijn of haar ouders hebben en 65 procent is bereid te zeggen wat hun favoriete winkel is. De kinderen zijn een makkelijk doelwit voor bedrijven die informatie over hun ouders willen verzamelen. Zij kunnen zo aan informatie over iemand komen die de persoon in kwestie zelf mogelijk niet zou geven. Volgens Rob Janes, analist bij eMarketeer, misbruiken verschillende internetbedrijven de vrijpostigheid van kinderen onder de 13 jaar, ook al is het bij wet verboden om hen om persoonlijke informatie te vragen. Uit het onderzoek van het bureau blijkt verder dat zwarte Amerikanen zich het meest zorgen maken over hun privacy op internet. Jongere én oudere Amerikanen komen naar voren als de groepen met de minste bezorgdheid over hun privacy. Eerder deze week stelde Consumers International, een samenwerkingsverband van 263 internationale consumentenorganisaties, het privacybeleid van Europese websites aan de kaak. Dat beleid is volgens de organisatie aanzienlijk slechter dan dat van hun Amerikaanse collega's. Zo zou slechts 9 procent van de onderzochte Europese sites toestemming vragen voor het doorverkopen van persoonlijke informatie van bezoekers.

Eerdere relevante berichten:
'Europese sites hebben slecht privacybeleid' (24 januari 2001)