De mail (zie bijlage onderaan dit bericht) is opgemaakt in de stijl van de bank en rept over een softwareupdate, waardoor klanten online hun gegevens moeten checken. De mail is zogenaamd afkomstig van de LaSalle Bank, een dochteronderneming van ABN Amro.

De mail lijkt in vele varianten te komen, gezien het overzicht van de website Doshelp. Vreemd genoeg wijst de website van de LaSallebank niet op de circulerende mail en het gevaar er van.

Begin juni werden klanten van de Postbank onaangenaam verrast door een Engelstalig mailtje waarin gevraagd werd hun gegevens te checken. Wie op de link klikte werd gevraagd om de gebruikersnaam, het wachtwoord en de zogeheten TAN-codes. Met deze gegevens kan de crimineel geld overboeken, transacties doen, et cetera.

De mails waren waarschijnlijk afkomstig vanuit Rusland. De Postbank verklaart dat er geen slachtoffers bekend zijn van de phishingmail en heeft inmiddels aangifte gedaan.

Internetbankieren onveilig

Klanten van banken worden steeds vaker het doelwit van phishingmails en ook de websites van de banken komen er op het gebied van veiligheid niet goed vanaf, zo bleek uit onderzoek van Comsec Security Consulting. Dat rapport stelt dat banken nog altijd te weinig doen aan het goed beveiligen van hun internetbankierdiensten.