Klir Analytics 3.0 bèta werkt volgens hetzelfde principe als Flickr.com, legt James Maiocco, algemeen directeur van Klir, uit. De meest succesvolle software ontvangt de beste ratings.

Maiocco denkt vooral beheerders aan te trekken bij kleine bedrijven, omdat die vaak niet vastzitten aan langlopende service-contracten. Het toegepaste software-as-a-service (saas) model biedt volgens hem een mooi alternatief voor de helpdesk, die in de helft van de gevallen 'toch maar worden gebeld' wordt voor reeds gepatchte bugs.

Klir Analytics 3.0 wordt nu nog door 500 mensen gebruikt, maar de fabrikant hoopt spoedig zijn duizendste gebruiker te verwelkomen. De softwaredienst kost 108 dollar per maand per tien machines.

Dell biedt sinds juni al een soortgelijk product aan: Platinum Plus IT Services. Beheerders kunnen daarmee op Google Earth-kaarten achterhalen of andere bedrijven eenzelfde soort probleem hebben gehad. De softwaredienst is, in tegenstelling tot die van Klir, niet op kleine, maar op grote bedrijven (met minstens 100 servers) gericht. Bron: Techworld