Een nog onbekend routeringsprobleem is er de oorzaak van dat sinds woensdagmiddag de netwerken van Tiscali en KPN onderling onbereikbaar zijn. Dat heeft gevolgen voor zakelijke klanten, die hinder ondervinden met het bereiken van sommige websites, het sturen of ontvangen van e-mail of het maken van VPN-tunnels.

Dit probleem treft vooral (groot)zakelijke Tiscali klanten, omdat die momenteel geheel of gedeeltelijk worden overgeheveld naar het KPN-netwerk. Bedrijven met meerdere vestigingen, waarvan er één of meerdere al naar KPN zijn overgegaan, kunnen zo niet onderling communiceren of een eigen virtuele netwerk (VPN) onderhouden, zo meldt een gedupeerde klant aan Webwereld. "Ze zitten mooi in de routeringssoep."

Reeds verholpen

Een medewerker van de zakelijke helpdesk van Tiscali bevestigt het probleem, dat inmiddels wel al is verholpen. Ondanks dat is er 'nog niets bekend over de oorzaak en de oplossing'. Zo'n 9000 zakelijke Tiscali klanten hadden last van de storing. De persafdeling van Tiscali kon nog niet inhoudelijk ingaan op de netwerkproblemen.

Ook een woordvoerster van KPN kan geen verdere details over de routerstoring verschaffen. Maar volgens haar gaat de migratie van Tiscali-klanten naar het KPN-netwerk in het algemeen zonder noemenswaardige problemen. KPN gaat op termijn het Tiscali-netwerk helemaal uitfaseren. Op welke termijn precies wil de zegsvrouw niet loslaten. KPN nam Tiscali in september 2006 over.