KPN sluit de dienst MijnKPN af voor 187.000 klanten terwijl de firma uitzoekt hoe het kan dat gebruikers gegevens van andere consumenten zien. Deze klanten kunnen de komende week niet inloggen in de portal om hun gegevens en facturen in te zien.

Bug in tool

Na onderzoek ontdekte het bedrijf dat het issue zich voordoet bij mensen die ná 1 hun wachtwoord hebben gewijzigd en daarbij een telefoonnummer of e-mailadres dat al eerder is gebruikt hebben ingevoerd. De bug zou te maken hebben met een nieuwe versie uit april van een wachtwoordwijzigingstool.

De provider haast zich te zeggen dat het grootste deel van de 5 miljoen klanten die de portal gebruiken wel kan werken met MijnKPN. Zij kunnen alleen hun wachtwoord tot dinsdag niet wijzigen. De mensen die wel zijn getroffen, moeten na deze week via de tool een nieuw wachtwoord aanmaken om te voorkomen dat ze andere klantgegevens zien.

Namen en adressen

De gegevens die open en bloot in te zien zijn geweest, waren onder meer namen, adressen en factuurinformatie. KPN laat in een verklaring weten dat er geen reden is om aan te nemen dat er van de gegevens misbruik is gemaakt. Wachtwoorden en e-mailadressen zijn volgens KPN niet blootgesteld.

De zaak kwam aan het rollen toen vorige week een aantal klanten meldde dat de MijnKPN-app kuren vertoonde. KPN zegt nu dat gedurende enkele maanden nieuwe klanten elkaars gegevens konden inzien via de webportal. De provider heeft daar ongeveer 50 meldingen over ontvangen.

Update 27-08: Alinea onder 'Bug in tool' aangepast. Het gaat niet alleen om mensen die sinds 1 april klant zijn geworden, maar mensen die na 1 april hun wachtwoord hebben gewijzigd en daarbij een eerder gebruikt e-mailadres of telefoonnummer hebben ingevoerd. Ook in de lead verwerkt.