KPN houdt momenteel als een Hansje Brinker de vinger in de netwerkdijk. Want de firmware-update van de ATM-nodes is enkel een vondst, die redelijk blijkt te werken om de 'grootste netwerkstoring ooit in Nederland' in te dammen. Van een structurele oplossing is echter nog geen sprake, simpelweg omdat de grondoorzaak nog niet bekend is.

"Ze zijn nog volop in onderzoek. We moeten eerst helemaal zeker weten wat het is, en geen enkele oorzaak over het hoofd zien. Daarna wordt een plan ontwikkeld", aldus Simon Hania, technisch directeur van XS4All.

Verhoogde dijkbewaking

Inmiddels is het netwerk wel stabiel, stelt een woordvoerster van KPN. XS4All is voorzichtiger. Hania: "We roepen dus niet 'het netwerk is stabiel'. Er is al geruime tijd geen netwerkinstabiliteit meer, maar er is voorlopig nog 'verhoogde dijkbewaking'."

Op de site meldt XS4All om vrijdagmiddag 15.00 nog: "De internetstoring is nog niet definitief opgelost. Het merendeel van de getroffen klanten heeft weer internet, maar een paar duizend nog niet. De komende dagen worden er maatregelen genomen om de stabiliteit van het netwerk te verbeteren. Het kan voorkomen dat uw internetverbinding hierdoor kort wordt onderbroken."

Hania andermaal: "We hebben de zaak nu overeind staan. Parallel daaraan zijn we de grondoorzaak aan het analyseren. We willen de boel pas stabiel verklaren als we die oorzaken 100 procent kennen en het plan hebben om het structureel op te lossen."

Nog steeds updaten en rebooten

Het proces van het 'handmatig' updaten zorgt voor tijdelijke uitval van de switch, onder meer omdat de interfaces ervan één voor één weer online worden gebracht en het apparaat daarna nog in z'n geheel opnieuw wordt opgestart, zo berichtten we gisteren al. Daardoor zullen de komende dagen duizenden verbindingen tegelijk nog kortstondig uitvallen.

"KPN is nog heel veel aan het upgraden", zo bevestigt de zegsvrouw van KPN. Het telecombedrijf belooft verdere werkzaamheden in het weekend dan ook niet tijdens winkeltijden te doen, omdat het risico bestaat dat opnieuw pinapparatuur die aan het netwerk hangt uitvalt.

Compensatie

Beide providers willen nog (steeds) niet ingaan om mogelijke compensatie voor economische schade die door klanten is geleden door de netwerkstoring. Het Service Level Agreement (SLA) van XS4All Business DSL garandeert 99,9 procent uptime, wat volgens de isp neerkomt op maximaal 1 uur downtime per maand.

Bij meer dan 24 uur storing, en daarvan zal bij deze storing voor veel klanten sprake zijn geweest, is de maximale compensatie het abonnementbedrag van één maand, zo blijkt uit de compensatietabel.

XS4All stelt echter wel dat de garantieafspraak voor 'deze beschikbaarheid geldt binnen het domein van XS4ALL en aanverwante netwerken waar XS4ALL redelijkerwijs verantwoordelijk voor kan worden gehouden.' Het is onduidelijk of dit opgaat voor een storing in het netwerk van moederbedrijf KPN.