KPN had de Rijksvoorlichtingsdienst van te voren gegarandeerd dat 'er niets mis kon gaan'. Er was genoeg capaciteit voorhanden om tienduizenden bezoekers tegelijkertijd te kunnen verwerken. "Waar we echter niet op gerekend hadden, waren de drie miljard oproepen die we in korte tijd te verwerken kregen", zegt Bram Oudshoorn van KPN. "Bij zo'n hoog aantal denken we aan sabotage. Drie miljard is natuurlijk een absurd hoge hoeveelheid aanvragen voor een land waar 16 miljoen mensen wonen." Met een aantal van drie miljard oproepen in zo'n korte tijd lijkt het er op dat het hier om een Distributed Denial of Service (DDoS)-aanval gaat. Bij dit soort aanvallen wordt vanaf het internet zo'n grote hoeveelheid informatie naar een webserver gestuurd dat deze door de grote hoeveelheid aanvallen de geest geeft. Hoewel de vermoedens bestaan, durft Oudshoorn nog niet te zeggen dat het hier daadwerkelijk om een DDoS-aanval gaat. "Wij zijn dat op dit moment aan het uitzoeken maar kunnen daar op dit moment nog geen zinnig woord over zeggen."