In een nieuwsbrief afkomstig van het Maastrichtse KvK-kantoor staat dat bedrijven die een account hebben bij Planet Internet of HetNet worden geblokkeerd wegens het grote aantal virussen dat binnenkomt. De maatregel is tijdelijk, zo staat er in de nieuwsbrief. "Als beide providers afdoende maatregelen hebben genomen om het gevaar te keren, wordt de blokkering opgeheven." Bij navraag blijkt het echter niet te gaan om het blokkeren van Planet- en HetNet-accounts. Volgens de Vereniging van Kamers van Koophandel (VVK) lukt het weinig adsl-abonnees om bepaalde sites van de KvK te downloaden. Dit zou komen door problemen bij Planet Internet en HetNet. "Daardoor komen ondernemers met een Planet- of HetNet-account (en mogelijk ook andere), die via www.maastricht.kvk.nl bijvoorbeeld een uittreksel willen downloaden of het Handelsregister raadplegen, voor een 'gesloten deur' te staan", aldus de VVK in een reactie donderdag. Mensen met een isdn-verbinding en een analoge telefoonlijn zouden geen problemen ondervinden.

Inconsistentie

Volgens de VVK wordt het probleem veroorzaakt door 'inconsistenties in nameservers van Het Net en Planet Internet'. Hierdoor kan de toegangsweg (ip-adressen) naar bepaalde pagina's van de VVK niet gevonden worden. De vereniging zegt druk bezig te zijn 'de providers tot een oplossing te bewegen'. Ondertussen heeft de KvK een pagina van het Handelsregister geactiveerd die wel permanent voor iedereen bereikbaar is. Eerder ontkende Emile Konijnendijk van de VVK al dat er sprake was van een blokkering. "Het bericht in de nieuwsbrief is niet correct en we werken aan een rectificatie", zo zei hij donderdagmorgen. KPN, eigenaar van Planet Internet en HetNet, kon donderdag nog geen commentaar geven. Update 1, 13:10 uur: Reactie van KvK Zuid-Limburg toegevoegd. Update 2, 15:30 uur: Tweede reactie van KvK Zuid-Limburg toegevoegd en eerdere reactie van KvK Zuid-Limburg verwijderd omdat die achterhaald was. Artikel herschreven vanwege nieuwe informatie.</