De problemen deden zich volgens een woordvoerder van de NS voor vanaf half tien. De storing was rond 15.00 uur opgelost. Oorzaak is volgens de woordvoerder een probleem met een router. Als gevolg van de storing werkt de helft van de kaartautomaten niet, aldus de NS-zegsman.

Lange rijen

De andere helft van de kaartautomaten werd door de storing erg traag. Het duurde soms een minuut voordat een pin-transactie werd afgerond. De technische problemen zorgen voor lange rijen bij kaartautomaten op de stations.

De NS kampt vaker met landelijke storingen van zijn kaartautomaten. De afgelopen jaren deden zich meermaals vergelijkbare netwerkstoringen voor bij betaalleverancier Equens. Dit keer lag het niet aan Equens, zegt een woordvoerder van dat bedrijf.

De kapotte router bevond zich in het netwerk van de NS, zegt een woordvoerster van KPN, dat het service-onderhoud voor de NS uitvoert. "Deze router staat in een afgesloten ruimte en daar mag alleen een monteur van de eigenaar, British Telecom, bij komen. Dat heeft te maken met Opta-regulaties."

NS en KPN meldden vrijdagmiddag dat de storing even na drie uur was opgelost.