In de Amsterdamse metro is de OV-chipkaart vanaf 27 augustus dit jaar nog het enige geldige vervoersbewijs. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat stelt dat er veel is geleerd van de invoering in de Rotterdamse metro.

Uitstel

Liever had het Amsterdamse GVB (Gemeentelijk Vervoersbedrijf) gezien dat de strippenkaart al per 25 juni in de ban zou worden gedaan. De stadsregio Amsterdam had al toestemming gevraagd om de versnelde overstap te maken.

Voor de gemeenteraad van de hoofdstad ging dat allemaal te snel; die stak er een stokje voor. Door nu twee maanden te wachten, is er meer rust om de overstap te maken. Voor staatssecretaris Huizinga was belangrijk dat er veel is geleerd van de proef in Rotterdam.

Eerder vormde de bankvergunning nog een obstakel. Transactieverwerker Trans Link Systems zou namelijk met de overgang van Amsterdam meer dan 6 miljoen euro hebben uitstaan op de ov-kaarten. Boven die grens moet de Nederlandsche Bank een EGI-status toekennen aan een organisatie, die dan als bancaire instelling geldt.

Tijdens de procedure voor het verkrijgen van die vergunning, is begin deze maand echter de Europese Regelgeving veranderd. Daardoor was die toestemming niet meer nodig was en werd verdere vertraging voorkomen.

Landelijke uitrol

Door deze nieuwe situatie ligt ook de landelijke uitrol weer op koers. Het elektronisch vervoersbewijs moet nog voor de zomer ook te gebruiken zijn in de provincies Noord- en Zuid-Holland. Ook de regio Haaglanden wil dan overal het elektronische betaalmiddel al accepteren.

In het derde kwartaal volgen dan Almere, de stadsregio's Utrecht en Arnhem-Nijmegen. Ook de provincies Utrecht en Friesland. “De reiziger kan vanaf oktober de OV-chipkaart dan in de trein gebruiken”, zegt Huizinga tegenover Webwereld. “Dan kunnen mensen ook over grotere afstand met hetzelfde vervoersbewijs reizen.”

Ze verwacht later dit jaar ook een verzoek te krijgen van de regio's Amsterdam en Rotterdam om de strippenkaart ook uit bus en tram te weren. Later moeten dan andere gebieden eveneens exclusief met de RFID-kaart gaan werken. “We willen dat regio voor regio en stap voor stap doen”, vertelt de bewindvoerdster. Zij stelt dat eind dit jaar 75 procent van alle 'reizigerskilometers' met de OV-chipkaart te betalen zijn. Volgend jaar moet de dekking dan landelijk zijn.

Goed nieuws

Voor staatssecretaris Tineke Huizinga is het doorpakken op het ov-chipkaartdossier goed nieuws. “Ik heb vandaag een mooie boodschap te brengen”, jubelde de staatssecretaris dan ook. In een reactie tegenover Webwereld stelt ze blij te zijn dat de uitrol nu goede voortgang boekt.

Wel erkent ze dat er nog zere punten bij consumentenorganisaties zijn. “Veel problemen zijn nu al verholpen, maar nog niet alle”, erkent ze. “Er zijn inmiddels wel heel veel afspraken met organisaties gemaakt.” Daarbij benadrukt de staatssecretaris dat ze verwacht dat er even hard aan wordt gewerkt om ook de laatste problemen glad te strijken.

Te snel

“Het is jammer dat ons advies niet gevolgd is”, reageert Aldo Markus van de samenwerkende consumentenorganisaties in Amsterdam. Zij hadden liever een definitieve overstap op de kaart gezien voor alle vormen van vervoer. Wel is hij blij dat er nu twee maanden extra tijd is voor de overgang. “25 juni was gewoonweg te vroeg, omdat er nog geen goed distributienetwerk is opgetuigd. Zo kunnen mensen nog steeds hun kaart niet in een winkel opladen.”

Ook bestond de vrees dat “domme kinderziektes” het systeem parten zouden spelen bij de introductie van de OV-chipkaart bij vervoersmaatschappij Arriva. Volgens Markus moeten de stadsregio Amsterdam en het GVB de tijd dan ook gebruiken om de laatste problemen weg te werken. “Ik hoop voor ze dat het gaat lukken.”

Ook de felste criticus van de kaart in de huidige vorm, Tweede Kamerlid Emile Roemer van de SP, is nog altijd sceptisch. “De staatssecretaris loopt veel te hard van stapel om een onveilige chipkaart in te voeren, waarvan de reiziger niet beter wordt”, verzucht het kamerlid tegenover Webwereld. “Er moet voor de SP eerst iets komen dat beter is en niet iets dat wetenschappers typeren als een open portemonnee.”

U kunt een kort interview beluisteren (mp3) in de podcast over de introductie over de OV-chipkaart.