De grootste pc-maker ter wereld let ook op de kleintjes. Dus wanneer het crapware kan installeren op nieuwe pc's en daar wat een schamel extraatje mee kan verdienen, gebeurt dat ook. Lenovo, met een kleine 39 miljard dollar omzet en een netto winst van 253 miljoen dollar, heeft volgens bronnen van Forbes maar tussen de 200.000 en 250.000 dollar verdiend aan Superfish, dat intussen als een gigantische PR-ramp te boek staat.

Iedereen boos

En terecht, want het ongevraagd installeren van gevaarlijke adware bloatware malware op nieuw gekochte pc's van klanten kan niet door de beugel. Niet alleen security-onderzoekers denken daar zo over, ook klanten en natuurlijk verontwaardigde hackers zijn hier niet van gediend. Lenovo doet er alles aan om de schade beperkt te houden, erkende zijn blunder en beloofde beterschap.

Want hoewel Lenovo (pas) vanaf zijn lijn Windows 10-producten geen meuk meer meestuurt en voortaan transparantie belooft over preloaded software, wil het bedrijf niet bevestigen hoeveel het verdiende aan Superfish.

Probleem is groter

Maar Lenovo kan het crapware-probleem niet in zijn eentje oplossen. Zo lang pc- en smartphonefabrikanten, online software-aanbieders en zelfs zoekmachines doorgaan met het aannemen van geld voor het meesturen van ongevraagde advertentietroep waar de gebruiker niet op zit te wachten, is het wachten op het volgende Superfish-schandaal.

Lees verder: Zo stop jij de crapware epidemie