LinkedIn wordt voor de rechter gesleept door een groep klanten. Dit vanwege het vermeend inbreken in hun geüploade contactenlijst en het aannemen van hun identiteit om marketinguitingen naar de contacten in die lijst te ondernemen. Dat meldt Bloomberg. De federale rechter in San Jose (Californië) is gevraagd daar een einde aan te maken.

Daarnaast moet LinkedIn de omzet die het via die methode heeft binnengehaald, teruggeven. Er wordt ook een niet gespecificeerde schadevergoeding geëist. Volgens de bij de rechter ingediende aanklacht zou alleen al op LinkedIn “honderden klachten” staan van gebruikers die blijkbaar notie hebben gekregen van deze handelingen.

LinkedIn: alleen met toestemming

LinkedIn reageert direct. In een blogpost zegt Blake Lawit, directeur juridische zaken, dat de aanklacht “gewoon niet waar” is. “Er is nu zoveel misinformatie de wereld in geholpen, dat we nu zelf enige klaarheid willen verschaffen.”

Volgens Lawit verleent LinkedIn zichzelf “geen toegang tot je e-mailaccount zonder je toestemming” en wordt er zeker niet ingebroken. Daarnaast “doen we niet alsof we jou zijn” om zo toegang tot e-mailaccounts te krijgen en “verzenden we nooit berichten of uitnodigingen om aan LinkedIn deel te nemen namens jou”, behalve als mensen LinkedIn daartoe toestemming hebben gegeven.

'3000 mensen benaderd'

Volgens de aanklacht zou LinkedIn het e-mailadres dat de gebruikers nodig hebben om een account aan te maken, gebruiken om dat account binnen te dringen en het adressenboek dat bij dat account behoort te downloaden naar de servers van LinkedIn.

In een e-mail aan Bloomberg zegt een gebruiker van LinkedIn dat het sociale netwerk meer dan 3000 mensen namens haar heeft benaderd. Zij zegt dat LinkedIn, na hiermee te zijn geconfronteerd, beweerde “niet te weten wat hier is gebeurd.”