Dat betogen de procureurs-generaal, juridische hoofdadviseurs van de Amerikaanse regering, in een brief (pdf) aan Google-ceo Larry Page. Ze zijn zeer bezorgd over de nieuwe regels, vooral omdat ze online identiteitsfraude zouden vergemakkelijken. Google heeft de privacy-instellingen van al zijn diensten op één hoop geveegd, of zoals ze dat zelf noemen: geconsolideerd. Het idee hierachter is dat gebruikers niet meer voor alle Google-diensten apart hun instellingen hoeven aan te passen. Het plan is om de veranderingen per 1 maart door te voeren.

Identiteitsfraude nog makkelijker

Maar volgens de magistraten leidt die consilidatie er juist toe dat hackers makkelijker bij de data kunnen komen omdat de instellingen overal hetzelfde zijn. Wordt op één plek de identiteit gestolen, dan kan de hacker overal bij, bijvoorbeeld bij Gmail, en automatisch ook bij Google+ en YouTube accounts van diezelfde gebruiker.

"Onze kantoren procederen regelmatig in rechtszaken over identiteitsfraude en het lijkt ons overduidelijk dat Googles nieuwe privacybeleid (...) een risico vormt voor veel schadelijkere vormen van identiteitsfraude als de data is gecompromitteerd", schrijven de juristen. Het samenvoegen van de privacyinstellingen verergert het probleem, stellen ze.

Google vertelt halve waarheid

De brief van de procureurs-generaal voegt zich bij de aanzwellende roep tegen de nieuwe privacy-instellingen van Google. Eerder deze maand spande de privacygroep Electronic Privacy Information Center (EPIC) al een indirecte rechtszaak aan tegen Google. Door toezichthouder FTC voor het gerecht te slepen tracht de groep een officiële zaak tegen Google af te dwingen. De FTC moet ingrijpen, vindt EPIC.

Daar kwam deze week ook de groep Center for Digital Democracy (CDD) bij. Ook CDD ageert tegen het bij elkaar vegen van de privacy-instellingen, blijkt uit een klacht die de groep woensdag indiende bij de FTC. Volgens CDD past Google de gegevens niet aan om gebruikers van dienst te zijn, maar wil de zoekgigant zo beter kunnen concurreren met Facebook. Als de instellingen van gebruikers over alle Google-platformen hetzelfde zijn, dan wordt het veel makkelijker om gerichter te adverteren.

"Ze hebben verzuimd de waarheid tegen consumenten te vertellen", zegt Jeffrey Chester, executive director van de CDD tegen Networkworld. De FTC moet Google dwingen om gebruikers "accuraat en eerlijk" te informeren.

Europese zorgen

In Europa doet de Franse privacytoezichthouder onderzoek naar de kwestie. De verzamelde Europese privacywaakhonden hebben Google verzocht de geplande consolidatie uit te stellen, maar Google weigert dit.

Update 14.39 uur: Google-zegsman Mark Jansen: "We zijn van mening dat de update van onze privacyvoorwaarden het eenvoudiger maakt voor gebruikers om ons privacybeleid te begrijpen - en dat deze het gebruik van onze producten voor ingelogde gebruikers makkelijker maakt", legt hij uit in een e-mail. Volgens Google is het " een mythe" dat de nieuwe privacy policy wordt ingezet om verzamelde data relevanter te maken voor adverteerders.