Een week na de foute update die een groot aantal Windows XP computers de das omdeed komt McAfee met compensatie voor bedrijven. Die compensatie bestaat uit gratis diensten en producten, zo blijkt uit een pagina op de website van McAfee.

Zoenoffer

Allereerst biedt de beveiliger bedrijven excuses aan, en als zoenoffer biedt het een ‘Customer Commitment Package’. Samen met partners in het kanaal heeft McAfee voor bedrijven een pakket dat kan bestaan uit “een combinatie of selectie van diensten, ondersteuning en producten, die op maat is gemaakt voor elke klant”, staat op de website.

De basis van het pakket is in ieder geval een jaarabonnement op het automated security health check platform, waarmee bedrijven op veiligheid kunnen worden gescreend. Wat McAfee bedrijven en organisaties die harder zijn getroffen nog meer biedt wordt uit de website niet duidelijk. De beveiliger zal contact opnemen met de klanten, en dringt erop aan dat die in ieder geval zorgen dat ze bij McAfee support geregistreerd staan als slachtoffer.

'Nooit meer'

Al eerder bood McAfee bedrijven excuses aan. In een open brief betreurt David DeWalt dat het zo verkeerd is gelopen. Hij verzekert dat de werknemers van McAfee de klok rondwerken om alle problemen op te lossen, en dat de overgrote meerderheid van bedrijven alweer helemaal boven Jan zijn. Daarnaast stelt hij dat de processen die signatures moeten doorlopen voordat ze worden uitgestuurd nog eens goed onder de loep worden genomen om er zeker van te zijn dat zoiets niet nog eens kan gebeuren.

Wie echter wat verder naar beneden scrollt komt in de klaagzang terecht van de reacties. Wat McAfee vooral kwalijk genomen wordt is dat het niet adequaat zou hebben gereageerd op de situatie.

Geldelijke vergoeding

Begin deze week heeft McAfee al compensatie aangeboden aan getroffen consumenten. Die krijgen twee jaar lang bescherming tegen virussen, en bovendien worden de kosten die ze hebben gemaakt vergoed.

Van een geldelijke vergoeding voor bedrijven is voorlopig nog geen sprake. Of bedrijven waarbij duizenden pc's in een reboot loop terechtkwamen genoegen zullen nemen met het aanbod valt te bezien. Het kostte de beheerafdeling vele manuren werk om de pc's weer overeind te krijgen, en dan hebben we het nog niet eens over het verlies van productiviteit en dus van omzet.

Bron: Techworld