De securityleverancier bouwt zijn plannen voor Security as a Service uit. Het wil daarmee gebruikers flexibele mogelijkheden bieden voor gebruik van securitydiensten. Het cloudaanbod van McAfee omvat nu ook controle op naleving van regels voor creditcardbetalingen en het scannen van websites op zwakke plekken. Een voorbeeld daarvan zijn SQL injection exploits, waar begin dit jaar zelfs securityleveranciers voor vielen.

Reputatie in plaats van definities

De technologie van het eind vorig jaar overgenomen Secure Computing is nu ook opgenomen in McAfee's securitydienst Total Protection. Het gaat dan om het TrustedSource-systeem voor het vergaren van informatie over malware, mailscams en webdreigingen om op basis daarvan ook reputaties voor websites en mailberichten samen te stellen.

Verder heeft McAfee nu een alliantie opgezet met Extreme Networks, leverancier van Ethernet-netwerkapparatuur. De twee gaan hun producten beter op elkaar aansluiten en gezamenlijk in de markt zetten. McAfee zou dan dus de security leveren voor Extreme-netwerken. Ze willen het hiermee opnemen tegen netwerkconcurrenten als Cisco en Juniper Networks.

Verzadigd

Ondertussen zijn securityconcurrenten als Symantec en Trend Micro ook al druk doende met security op cloudbasis. Enerzijds omdat daarmee lokale netwerken, servers, storage en pc's kunnen worden ontlast. Anderzijds omdat de reguliere markt van lokale securitysoftware wat is verzadigd. McAfee heeft afgelopen jaar 55 miljoen dollar gespendeerd aan deals met pc-producenten om Symantec te beconcurreren.

Daarnaast is er de concurrentie van gratis producten. Die wegen volgens Symantec en McAfee niet op tegen hun betaalde software, maar blijken toch wel degelijk bestaansrecht te hebben. Bovendien komt Microsoft met gratis antimalware, Security Essentials (codenaam Morro). Die securitysoftware verschijnt in de herfst. Microsoft biedt al een b├Ętaversie aan.

Cloudsecurity is een nieuwe markt, waar nog veel groei valt te boeken. Voordelen voor gebruikers zijn volgens de leveranciers meer zekerheid, betere beheermogelijkheden en lagere kosten. Bijkomend voordeel voor de leveranciers is de abonnementsvorm voor betalingen. Dat geldt nu ook al wel voor nieuwe versies van securitypakketten en updates daarvoor, maar consumenten laten dat nogal eens verlopen.

Miljarden en groei

Volgens metingen van onderzoeksbureau Gartner kent de securitymarkt niet alleen een miljardenomzet, maar daarbij ook nog groei. Vorig jaar bedroeg de wereldwijde omzet uit security zo'n 13 miljard dollar. Dat was in 2007 nog ongeveer 11 miljard, in 2006 ruim 9 miljard, en in 2005 ruim 7 miljard.

Grootste leverancier is Symantec, die vorig jaar een marktaandeel had van 22 procent. McAfee is tweede met 10,9 procent. Daarna volgen Trend Micro (7 procent), IBM (5,1 procent), EMC (4 procent), CA (3,4 procent) en Microsoft (2,3 procent). Laatstgenoemde kan een grote speler worden met zijn gratis antimalware, zij het dus niet qua omzet. Naast die zeven grootste spelers bestaat bijna de helft van de securitymarkt uit een veelvoud aan zeer kleine leveranciers.

Bron: Techworld