Daarnaast levert Xelion een Business System, waarmee bedrijfsprocessen snel ondersteund kunnen worden. Communicatie is het sleutelwoord voor Cohen’s bedrijf, dat 20 mensen in dienst heeft.

Voor jezelf beginnen

Cohen begon in 1988 een eigen bedrijf. Dat bedrijf hield zich bezig met het ontwerpen en het implementeren van Grafische User Interfaces (GUIs). “Je had in die tijd systemen die geweldig werkten, maar een zeer beperkte toegankelijkheid hadden”, zegt Cohen.

“We hadden toen bijvoorbeeld een klant die bloedanalyse-apparatuur maakte. Maar als er een probleem was, moesten reparateurs met zogenaamde bitbus commando’s de fouten oplossen. Dat kostte erg veel tijd. We hebben daarvoor toen een GUI gemaakt, zodat monteurs problemen makkelijker konden analyseren.“

De GUI is erg belangrijk voor een gebruiker, volgens Cohen. “De eerste reden waarop een gebruiker een systeem afwijst is omdat hij een nieuwe gebruikersinterface moet leren. Daar heeft hij vaak geen zin in. Om die reden hebben we bedacht dat het handig zou om een systeem te maken waar je heel makkelijk een bedrijfsproces in kunt onderbrengen. Als elk bedrijfsproces dan altijd met dezelfde gebruikersinterface werkt, dan neem je die drempel weg voor de eindgebruiker.”

Cohen heeft zelf met de handen in de modder gewroet in het begin van zijn loopbaan als ondernemer, maar nu programmeert hij niets meer. “Inmiddels heb ik medewerkers in dienst die daar gewoon beter in zijn dan ik. Ik moest het hebben van zwoegen, maar ben niet de meest getalenteerde ontwikkelaar”, stelt hij.

VoIP

Communicatie wordt langzamerhand een ICT-aangelegenheid of zelfs een IP-aangelegenheid, volgens Cohen. De basis van het product van Xelion is dan ook VoIP. VoIP heeft nog aardig wat voeten in de aarde. “Bij VoIP kan van alles en nog wat misgaan. Dat komt doordat de keten lang is daarbij.

Je hebt het internet, de router, het bedrijfsnetwerk van de klant, switches… Dat zijn veel schakels. Als er één schakel misgaat, dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom moet je zeker bij VoIP die schakels goed borgen als het ware of er een backup voor hebben. Wanneer er dan iets mis is in één schakel, kan de telefonie toch ongestoord blijven plaatsvinden. En dat staat bovenaan de prioriteitenlijst.”

Hoe groter het netwerk, des te zorgvuldiger moet je het volgens Cohen inrichten. “Hoe groter het bedrijf, hoe lastiger het vaak wordt, omdat het netwerk met VoIP erbij soms wordt overbelast. Dan moet je dus maatregelen nemen, zodat de de spraak steeds goed blijft gaan, ook al wordt het netwerk zwaar belast.”

Capaciteit

Eén van die maatregelen is ‘quality of service’. Wanneer je dat aanzet, heeft een spraakpakketje voorrang op een pakketje van een andere soort. “Wanneer je namelijk met z’n allen zou zitten Youtuben, zodat je enorme hoeveelheden data over je netwerk raast, zou dat een spraakpakketje kunnen verstoren. Dat soort dingen zijn dus erg belangrijk om te checken.”

Voor kleine bedrijven geldt dit minder snel, volgens Cohen. “Een intern IP-netwerk heeft al snel een capaciteit van 100 MBit of zelfs 1 GBit. Maar een telefoongesprek kost slechts 100 KBit per seconde. Meestal is er bij bedrijven tot wel 80 man niets aan de hand bij het overgaan op VoIP-telefonie en hoef je dus geen speciale maatregelen te nemen. Het past dan perfect in het netwerk wat je al hebt. Dat neemt niet weg dat het goed is om even te kijken hoeveel data eroverheen gaat en of je dus problemen kunt verwachten”, zegt Cohen.

Technische schakelingen

Ook in kleine bedrijven geldt echter dat er wel wat werk aan de winkel is om VoIP goed aan de praat te krijgen. “Voor VoIP moeten bepaalde poorten opengezet worden. Routers moeten in staat zijn om bepaalde UDP poorten open te laten en Session Initiation Protocol (SIP) moet doorgelaten kunnen worden. Klanten met multilocaties willen soms over VPN bellen. Dat kan, maar als je encryptie en VPN aan hebt staan, kan het bijvoorbeeld zijn dat de processor van de router het niet aankan. Dat kan dan ook weer zijn weerslag hebben op telefoongesprekken die je voert.”

Een voordeel is dat je het direct hoort als er iets mis is met VoIP. “Geluid is namelijk geen geluid meer, maar een IP pakketje. Als een IP pakketje niet aankomt, hoor je een moment niets. Dat gedeelte valt gewoon weg”, vertelt Cohen enthousiast.

Beheer

“Het grote voordeel voor ICT-ers is dat nu alles één netwerk is geworden”, vindt Cohen. “Vroeger was de telefoon het domein van de telecomjongens. Dat ging dan vaak wel over het eigen netwerk, maar nu is het allemaal geïntegreerd en dat biedt qua beheer enorme voordelen. Telefonie ging toen namelijk volledig buiten de beheerder om. Nu niet meer gelukkig. De beheerder heeft toch al kennis over IP. Het zit allemaal in hetzelfde domein. Als je maar ICT-mensen hebt, dan gaat alles goed. Die snappen het.”

De beheerder krijgt het tegelijkertijd ook makkelijker volgens Cohen. “In veel bedrijven zijn de telefoonkabels nu in netwerkstopcontacten geprikt, die doorverbonden zijn met de patchkast en dus ook gepatched moeten worden. Met VoIP hoeft dat niet meer, want elk toestel heeft een IP-adres. Dan is het dus inpluggen en klaar. De beheerder hoeft dus niet meer te patchen.”

VoIP is het helemaal volgens Cohen. Hij ziet VoIP als dé toekomst van telefonie voor een lange tijd die komen gaat. “De meeste huishoudens gebruiken het al en het bedrijfsleven koopt geen ISDN-centrale meer. Die tijd is echt voorbij. Over 10 jaar bestaat traditionele telefonie niet meer. Alle communicatie wordt IP.”

Beveiliging

Wanneer je telefooncentrale niet achter de Firewall staat, heeft het een publiek IP-adres dat benaderbaar is van buitenaf. Voor sommige bedrijven is dat wenselijk. Daar is alleen één probleem mee volgens Cohen. “Hackers kunnen proberen in te loggen op een telefoon door dat adres te benaderen. Een telefoon registreert bij de meeste centrales gewoon via een naam en een wachtwoord. Die login gegevens probeert men dan te raden en vaak lukt dat. De gebruikersnaam en/of het wachtwoord is namelijk vaak gelijk aan het interne driecijferige telefoonnummer", zegt Cohen.

Het is dan slechts een koud kunstje voor hackers om volgens die logica alle nummers af te gaan. "Wanneer ze raak schieten, bellen ze naar het buitenland en daar draait dan een betaallijn van 5 euro per minuut en zo verdienen ze daar dus geld aan. Wij hebben daar overigens oplossingen voor, ook als je aan een publiek internetadres hangt. Zo laten we de wachtwoorden bijvoorbeeld willekeurig genereren. Met de snelste computer ben je dan gemiddeld zo’n 100 jaar bezig om het te kraken." Bron: Techworld