Nog steeds krijgen Microsoft en de Amerikaanse politie klachten binnen van mensen die uit naam van Microsoft gebeld zijn en uiteindelijk hun bankrekening geplunderd zagen worden. Ook zustersite Computerworld.com blijft meldingen binnen krijgen, ondanks dat marktautoriteit FTC vorig jaar actie ondernam tegen zes bedrijfjes die met de fraude in verband werden gebracht. Een aantal daarvan was gevestigd in Inida.

“Ik ben zes keer gebeld door iemand die zich voordeed als Microsofts ondersteuningsdesk voor Windows”, schrijft een getuige aan Computerworld.com. “De man klonk alsof hij uit de Filipijnen kwam en wilde toegang tot de computer om fouten te verhelpen. Ik heb hem verschillende keren verzocht niet meer terug te bellen.”

Scammers boeken 'succes'

Ook werd de site op de hoogte gebracht van verhalen van personen bij wie de scam wel was gelukt. “Omdat ik nogal naïef was, heb ik uiteindelijk gedaan wat ze me opdroeg te doen”, schrijft een lezer. “Ik stond toe dat mijn computer werd overgenomen door een stukje software met de naam TeamViewer, betaalde voor de 'dienst' via mijn creditcard, deelde persoonlijke informatie en stond de ‘techneut’ toe om software als Google Chrome, Advanced System Care 6 en Ccleaner te installeren.”

De scams bestaan uit een mengeling van agressieve verkooptechnieken, leugens en halve waarheden. Bellers doen zich meestal voor als Microsoft, maar kunnen ook uit naam van leveranciers als Dell, Symantec of McAfee contact opnemen. Ze willen slachtoffers doen geloven dat hun pc geïnfecteerd is door een virus en overtuigen ze door ze naar onschuldige Windows-logs te laten kijken. Op dat moment begint de verkooptactiek en wordt het slachtoffer verleid software te downloaden om de ‘expert’ toegang tot de pc te geven, met alle gevolgen van dien. Dikwijls wordt ook de kans aangegrepen malware te installeren. De FTC heeft er nog steeds de handen vol aan. Computerworld.com spreekt dan ook van een soort spelletje ‘Whac-A-Mole’ dat gespeeld wordt: iedere keer als de ene fraudeur gepakt wordt, duikt er ergens anders weer minimaal één op.

Vorig jaar volop aandacht in Nederland

Begin 2012 kreeg Webwereld voor het eerst lucht van Nederlandstalige oplichters die aangaven te werken voor ‘Windows Customer Care’. Hun favoriete tactiek was om gebruikers te vertellen dat ze een trojan geïnstalleerd hadden staan die verwijderd moest worden. Over het hele jaar 2012 kreeg de Fraudehelpdesk maar liefst 9000 meldingen binnen over neptelefoontjes van Microsoft.

Microsoft Nederland heeft nog steeds een pagina online staan waarop het voor deze vorm van telefoonfraude waarschuwt. Omdat het bedrijf nog steeds een marktaandeel van meer dan 90 procent heeft onder besturingssystemen, blijft Microsoft een aantrekkelijk doelwit en is de kans groot dat een fraudeur een slachtoffer met een Windows machine treft.

Heb jij onlangs nog een telefoontje van oplichters gehad die uit naam van Microsoft of een andere fabrikant belden om een computerprobleem te verhelpen? Laat het weten aan de redactie.