Microsoft heeft bekendgemaakt dat het van plan is om data die gerelateerd is aan zoekopdrachten na achttien maanden permanent te verwijderen, tenzij de gebruiker informatie langer wil laten opslaan. De softwaregigant stelt ook dat het de zoektermen en persoonlijke informatie, die een gebruiker kan identificeren, voortaan apart gaat opslaan.

Ook wil het bedrijf gebruikers de mogelijkheid geven om geen persoonlijke advertenties, die Microsoft aanbiedt om websites van derden, voorgeschoteld te krijgen. Hierdoor zijn gebruikers in staat om over het web te surfen, zonder dat zij een persoonlijke identificatie met zich meedragen voor advertentiedoeleinden.

Yahoo is van plan om delen van ip-adressen en cookies die mensen kunnen identificeren binnen dertien maanden verwijdert, tenzij gebruikers de data langer willen opslaan of als het bedrijf de data langer moet bewaren vanwege juridische processen, zo meldt Cnet.

Ask.com maakte eerder zelfs bekend dat het gebruikers de mogelijkheid wil geven om volledig anoniem te zoeken. Gebruikers kunnen dit doen door gebruik te maken van een speciale Askeraser-tool. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het de zoekopdrachten van mensen die niet anoniem willen zoeken, na achttien maanden loskoppelt van de ip-adressen.

Standaard

Microsoft en Ask.com hebben bovendien aangedrongen om met de industrie een vrijwillige standaard te gaan hanteren om de privacy van online gebruikers te beschermen. "Wij denken dat de industrie moeten kijken naar manieren om de privacy van gebruikers beter te beschermen", zegt beveiliger Peter Cullen van Microsoft.

"Zoektermen gaan vaak over seks, drugs en rock and roll", zegt Peter Swire, hoofd raadgever over privacy in het Witte Huis ten tijde van het presidentsschap van Clinton. "Er zijn veel mensen die vinden dat ze het zoeken privé is en zij willen niet graag dat hun zoektermen onderdeel zijn van een permanent dossier." Volgens Swire zet de stap van Ask.com en Microsoft druk op Google om zijn privacybeleid nog eens onder de loep te nemen.

Swire vindt dat het, nu de markt aan het consolideren is, voor bedrijven nog belangrijker wordt om de privacy van consumenten te beschermen. "Zowel Microsoft als Google hebben een grote stap in deze markt gezet met de overnames van advertentiebedrijven Aquantive en Doubleclick", legt hij uit.

Microsoft en Ask.com gaan voorvechters van privacy en partners uit de industrie uitnodigen zoals Google, Yahoo en AOL om samen te komen en te debatteren over hoe de industrie moet omgaan met de privacy van gebruikers. De twee bedrijven denken de resultaten van deze gesprekken in september te kunnen presenteren. "Dat is in dezelfde periode dat de FTC een workshop organiseert over hetzelfde onderwerp", aldus Swire. "We krijgen nu dus een publiek debat en bedrijfsdebat over hoe hier het beste mee om kan worden gegaan."