Microsoft laat klanten voortaan betalen als zij vooraf informatie willen over de patches die maandelijks op Patch Tuesday (dat heet tegenwoordig Update Tuesday) uitkomen. De publieke bekendmaking, die in dit geval gisteren had moeten gebeuren, blijft voortaan afwezig, meldt Microsoft tegen Computerworld.com naar aanleiding van een melding op het blog van Microsoft.

De waarschuwingsdienst ANS (Advance Notification Service) is door Microsoft meer dan 10 jaar geleden ingesteld om klanten vooraf te waarschuwen waar ze rekening mee moesten houden tijdens Patch Tuesday. Daarmee konden ze bijvoorbeeld al voorbereidingen treffen omdat sommige patches wat werk vergen in het bedrijfsnetwerk. "Maar steeds minder klanten gebruiken het", zegt Chris Betz namens Microsoft. De dienst is nu alleen voor de flink betalende Premier Customers.

Securitybranche is woedend

Computerworld.com heeft enkele ICT-beveiligingsbedrijven om commentaar gevraagd. Die reageren zonder uitzondering woedend. "Schokkend. Het slaat nergens op", zijn de mildere reacties. "Ze zeggen dat niemand het meer gebruikt. Waarom gaan ze er dan geld voor vragen? Dat is een raar verdienmodel", zegt Andrew Storms van New Context. En Tim Byrne van Core Security: "Microsoft dwingt bedrijven gewoon om voortaan voor die informatie te betalen."

Microsoft heeft veel bezuinigd op zijn beveiligingsapparaat, onder meer door de Trustworthy Computing Group te ontmantelen. Dustin Childs, een van de managers binnen de beveiligingsdivisie van Microsoft en bekend gezicht bij klanten wat betreft Patch Tuesday, heeft Microsoft inmiddels verlaten. Hij reageerde in een tweet: