Het bedrijf stelt voor dat adverteerders eerst toestemming van de gebruiker moeten vragen voordat zij gevoelige en persoonlijk identificeerbare informatie gebruiken bij het afstemmen van advertenties. Microsoft bepleit dat hoe groter het risico op privacyschending, hoe strenger die gegevens bewaakt moeten worden.

Microsoft deed het voorstel in een brief aan de Federal Trade Commission, die om commentaar uit de sector had gevraagd over mogelijke zelfregulering in de online advertentie-sector.

Niet tegen zelfregulering

Het bedrijf is overigens niet tegen zelfregulering, maar ziet dan wel graag een heldere wetgeving, aldus Frank Torres, director of consumer affairs bij Microsoft: "We staan volledig achter het voorstel van de FTC, maar we geloven ook dat privacy van groot belang is voor consumenten. We willen graag iets verder gaan dan zelfregulering." Als het aan Microsoft ligt, krijgen consumenten volledige controle over de manier waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt: "Als het draait om online adverteren, dan moeten gebruikers zonder twijfel in de bestuurdersstoel zitten."

Meer regels

Daarnaast wil Microsoft de publicatie van een privacybeleid op de voorpagina van website verplicht stellen wanneer bedrijven gegevens over hun bezoekers opslaan. Gegevens mogen dan niet langer bewaard worden dan nodig is om de dienst te leveren. Ook wil Microsoft dat bedrijven hun gebruikers inlichten over het gebruik van de data voor advertenties, en dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven wanneer zij gegevens gebruiken gebaseerd op gezondheid, seksuele voorkeur en geloof.

In Europa adviseerde de 'Artikel-29 werkgroep' een vereniging van Europese privacywaakhonden, deze week nog dat zoekmachines data slechts 6 maanden mogen bewaren. Google verzet zich daartegen, en pleit voor een bewaartermijn van 18 maanden.

'Zelfregulering is niet effectief gebleken'

The Consumer Federation of America ziet niets in zelfregulering en verlangt veel strengere regels: "Er is een fundamentele mismatch tussen de technologie die bedrijven in staat stelt gebruikers te volgen en advertenties aan te bieden, en de mogelijkheid van deze consumenten om controle uit te oefenen over hun eigen gegevens. Het is duidelijk dat na zeven jaar van zelfregulering, geen enkele initiatief ter bescherming van privacy effectief is gebleken."

Sancties

Microsofts Torres gelooft echter dat zelfregulering, in combinatie met een oplettende FTC, ervoor zou moeten zorgen dat advertentiebedrijven zich aan de regels houden. Daarbij zouden de overheidsinstelling bij overtredingen sancties moeten kunnen opleggen: "Wij hopen dat transparantie over wat we doen, aantoont dat we deze markt serieus nemen. Zelfs in deze markt die zich sterk aan het ontwikkelen is, geloven we dat privacygrenzen moeten afbakenen."

Regels zorgen voor veiliger gevoel

Een enquête van onderzoeksbureau Harris Interactive onder consumenten spreekt dat beweringen van Microsoft tegen. Consumenten zouden zich juist veiliger voelen wanneer de privacyregels wettelijk zijn vastgelegd en een rechter overtredingen kan bestraffen.

Meer dan zestig procent van de ondervraagden verzetten willen niet dat dat bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft informatie of hun surfgedrag opslaan. Dit nam af naar 45 procent wanneer bedrijven strake richtlijnen moeten volgen en gestraft worden wanneer zij de regels overtreden.