Tegenover de New York Times zegt het softwarebedrijf dat zij zich willen houden aan de termijn van 6 maanden die de het overlegorgaan van Europese privacywaakhonden in april adviseerde. Dit doet Microsoft echter alleen als Google en Yahoo hetzelfde doen.

Jaohn Vassallo, advocaat voor Microsoft, laat weten dat het softwarebedrijf niet voor de troepen uit wil lopen omdat het anders bedrijfsmatig tekort zou doen in verhouding met de concurrentie.

De termijn die Microsoft nu hanteert is 18 maanden. Yahoo houdt de data 13 maanden vast en Google 9 maanden. Deze bedrijven hebben eveneens laten weten dat zij voorlopig niet van plan zijn de termijn aan te passen.

Belangrijke bron

De zoekmachinedata is voor de bedrijven een belangrijke bron van informatie. Naar eigen zeggen wordt de data alleen gebruikt om de zoekmachine te optimaliseren. Advocaten denken echter dat er met deze informatie ook nauwkeurige profielen van gebruikers worden samengesteld, zodat er doelgericht kan worden geadverteerd.

Google steggelt al maanden lang met de de zogenaamde Artikel 29 werkgroep van toezichthouders over de bewaartermijn van de zoekdata. Het internetbedrijf heeft nog niet gereageerd op de intentieverklaring van Microsoft.