Momenteel kan ongeveer de helft van alle klanten niet internetbankieren bij de Postbank. Na inloggen op mijn.postbank.nl verschijnt de volgende mededeling: "Systeem fout geconstateerd, probeert u het later opnieuw".

Een woordvoerder van de Postbank bevestigt het probleem: "Sinds 9 uur vanochtend kampen we met een netwerkprobleem. Naar schatting de helft van onze klanten ondervinden hier last van. Ze kunnen niet inloggen. Specialisten werken momenteel hard om het probleem op te lossen."

Webwereldlezers tipten vanochtend de redactie over het probleem. De teneur van die berichten is duidelijk: de zoveelste storing. "Ondanks alle, 'beterschap' beloftes uit het verleden, ligt "Mijnpostbank.nl" er weer eens uit", aldus een lezer.

Verbeterprogramma

De Postbank heeft naar aanleiding van eerdere, veelvuldige storingen een verbeterprogramma ingezet. Daarin is 40 miljoen euro gepompt, puur en alleen om de bereikbaarheid van de website te vergroten. Dat programma loopt deze maand af. Het is volgens de zegsman van de Postbank echter nog te vroeg om te concluderen dat dit programma niet de gewenste resultaten heeft behaald.

"Het programma loopt nog. De knelpunten die in kaart zijn gebracht moeten aan het eind van het jaar zijn opgelost. Dat houdt overigens niet in dat we dan geheel storingsvrij zouden zijn. Maar we proberen natuurlijk de downtime tot een minimum te beperken."

Update: Inmiddels is de storing verholpen en kunnen alle Postbankklanten weer internetbankieren, zo bevestigt het bedrijf. Uit eigen metingen van de Postbank blijkt dat de website in 2007 tot nu toe een uptime percentage heeft gehad van 99,3 procent. Dat komt overeen met bijna twee en halve dag offline. "Ons target is 99 procent, dus daar zitten we boven", aldus de woordvoerder van de Postbank.