Het mobiele internetbankieren van ING heeft opnieuw te kampen met een storing. De oorzaak is vooralsnog onbekend. Webwereld heeft ING om opheldering gevraagd en de bank heeft gezegd daarop terug te komen. Ondertussen neemt het aantal klachten op sociale media als Twitter snel toe.

Opnieuw ING het slachtoffer

Het is opnieuw een slag voor ING dat nu al meer dan een week te kampen heeft met verstoringen in het betaalverkeer. Daarbij is uit de verklaringen van ING op te maken dat die verstoringen steeds weer een andere oorzaak hebben. Vrijdag en zaterdag lag de bank onder vuur van een DDoS-aanval, dat zijdelings ook iDeal plat legde en uitstralingen had naar onder meer het bankieren bij de SNS Bank.

Daarmee is nog niet gezegd dat ING opnieuw een DDoS-aanval ondergaat. Vorige week woensdag zou een andere storing saldi van klanten foutief en vooral negatief weergeven.

DDoS-aanvallen worden onderzocht

Gisteren gaf ook De Telegraaf aan onderhevig te zijn aan een zware DDoS-aanval. Het Nationaal Cyber Security Centrum zegt de twee aanvallen te onderzoeken met de ondersteuning van de High Tech Crime unit van de Nationale Recherche. Geruchten over een veel grootschaliger aanval op Nederlandse doelen werden door een woordvoerder van het NCSC tegengesproken.

Update 10.20: Volgens ING zouden MijnING en de mobiele app het inmiddels weer doen. Naar de oorzaak van de storing wordt nog gezocht, zegt een woordvoerster. Niettemin worden onder meer op Twitter nieuwe klachten gemeld. Ook bij meerdere redacteuren van Webwereld doet het mobiel bankieren het nog niet.

Klik voor groot

Update 10.42: ING geeft toe dat het probleem "leek te zijn opgelost", maar dat MijnING, de mobiele app en iDeal weer "zeer beperkt beschikbaar zijn" vanwege de storing.

Update 10.53: Volgens lezers is ook het PayPal-verkeer met ING verstoord en is creditcard-informatie niet meer in te zien.