Het gebruik van het mobieltje is in de VS nog niet zo wijdverbreid als in Europa. Ongeveer 40 procent van de Amerikanen bezit zo'n apparaat, tegen 70 procent van de Nederlanders. Veel Amerikanen zagen het tot de ramp vooral als een luxe-apparaat. Analisten verwachten dat de verkoop van mobieltjes in de VS toeneemt. Veel ouders zullen een toestel voor de kinderen kopen om hun veiligheid te vergroten. Begin jaren negentig werden de mobiele telefoontjes vooral gekocht door Amerikanen om bij pech op de snelweg te gebruiken. MSNBC wijst op de belangrijke rol die de mobieltjes tijdens de ramp speelden. Mensen belden vrienden en familie kort erna, anderen vroegen via de telefoon om hulp terwijl ze onder het puin lagen, of waren zo te lokaliseren. Misschien nog dramatischer: de passagiers van gekaapte vliegtuigen die mobiel een laatste gesprek met hun geliefden voerden. De telefoontjes vanuit de lucht hebben een andere oude discussie nieuw leven ingeblazen. Het is immers verboden in het vliegtuig mobiel te telefoneren. Sommigen vinden dat de regels moeten worden versoepeld, meldt de New York Times. Volgens het Amerikaanse telecombedrijf Sprint PCS is niet bewezen dat mobiel bellen de communicatie- of vluchtsystemen van een vliegtuig verstoort. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wil hier niks van weten. De Amerikaanse kwaliteitskrant beweert stellig dat mobiel bellen vanuit vliegtuigen communicatienetwerken op de grond verstoort. Storingen bij mobiel telefoneren (op de grond) worden soms veroorzaakt door mensen die vanuit de lucht bellen. Om in de lucht mobiel te telefoneren, moeten voortdurend verschillende grondstations worden gebruikt. Daardoor kunnen mobiele bellers tussen die stations niet dezelfde frequentie gebruiken, schrijft de New York Times.