Ook waar kinderen en (dementerende) ouderen zich ophouden wordt in toenemende mate in de gaten gehouden via de mobiele telefoon en internet. Iedere mobiele telefoon die is ingeschakeld is tot op enige tientallen meters in het stedelijk gebied en tot op enige honderden meters daarbuiten te traceren. Grote telefoonmaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk, zoals Vodafone, Orange en T-mobile, verkopen die gegevens aan een aantal kleinere bedrijven die op hun beurt allerhande diensten die gebaseerd zijn op deze gegevens aanbieden. Bij sommige maatschappijen kun je de verplaatsingen van een mobiele telefoon al laten monitoren voor zo'n acht euro per maand. Zowel de telefoonmaatschappijen als de bedrijven die de monitoringdiensten uitvoeren leggen de toenemende kritiek van burgerrechtenorganisaties naast zich neer. Zij wijzen erop dat ze vrijwillig een gedragsprotocol hebben ingevoerd en dat een telefoon alleen gemonitord kan worden als de eigenaar daarvan daarmee instemt. "We krijgen veel informatie-aanvragen binnen die kunnen worden samengevat als: 'ik wil mijn man in jullie systeem laten opnemen, maar ik wil niet dat ie het weet'", zegt Andrew Overton, president-directeur van VeriLocation. "In zo'n geval zeggen we: 'sorry, we kunnen je niet helpen'". Mark Littlewood van burgerrechtenorganisatie Liberty gelooft niet zo in die zelfregulering: "Alleen al het bestaan van deze diensten zal een 'spionagecultuur' in de hand werken." Hij wijst erop dat het monitoren van een mobiele telefoon een geweldige druk op persoonlijke relaties kan leggen. "Als mijn vrouw me vraagt of ik ermee instem dat mijn mobieltje in de gaten wordt gehouden; wat moet ik daar dan op zeggen?"