Op deze manier hopen de SHO geld in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbeving in India. De e-mailactie komt in plaats van de gebruikelijke tv-actie. "Het maken van een tv-programma kost te veel tijd", aldus Annette Rayer van Novib, de huidige voorzitter van de SHO. "Door deze e-mailactie kunnen we in actie komen, nu er nog media-aandacht is voor de ramp. Als we te lang wachten, neemt de bereidheid van de Nederlanders om te geven weer af." De providers van de Planet Media Group - Planet Internet en Het Net - hebben al toegezegd mee te werken aan de actie. Het e-mailtje naar de naar schatting 1 miljoen abonnees van de twee providers zal waarschijnlijk op woensdag worden verstuurd. De SHO hebben ook verscheidene andere internetaanbieders, waaronder World Online, benaderd met het verzoek om alle abonnees een e-mailtje te sturen. Als de SHO en de providers het plan doorzetten, zal de actie waarschijnlijk de grootste verzending van ongevraagde e-mail in de Nederlandse geschiedenis tot gevolg hebben. Internetprovider XS4ALL zal in ieder geval niet meedoen aan de actie. "Het versturen van ongevraagde e-mail naar al onze klanten is in strijd met de algemene voorwaarden van XS4ALL", aldus woordvoerster Sjoera Nas. Zij is 'erg verbaasd' over de actie. "Het lijkt mij geen geschikte manier om mensen te benaderen voor een inzamelingsactie." De ontvanger van het e-mailtje van de SHO moet – uiteraard - betalen voor de telefoonkosten die nodig zijn voor het ophalen van het bericht. Uit een vorige week vrijdag gepresenteerd onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het ophalen van spam internetgebruikers jaarlijks 22 miljard gulden kost. De SHO verwachten 3 miljoen mailtjes te versturen. Volgens Nas kan het versturen van zulke grote hoeveelheden mail voor technische complicaties zorgen. "XS4ALL verwerkt op dit moment dagelijks een half miljoen mailtjes. Het ophalen van mail is zwaar werk voor de server. Zeker als alle e-mail tegelijkertijd wordt verstuurd." De privacygroep Bits of Freedom vindt de inzamelingsactie via e-mail een slechte ontwikkeling. "Het gevaar is dat providers deze verzending van spam als een test case zien. Bij succes zou dit kunnen leiden tot vervolgacties waarbij het al lang niet meer gaat om goede doelen", aldus de organisatie in een persbericht. Bij de Planet Media Group was niemand bereikbaar voor commentaar.