De afgelopen weken verdween een groot aantal populaire Facebookpagina’s. Volgens de beheerders van die pagina’s werden zij verwijderd op Facebook vanwege een klacht van iemand die zich beriep op de Amerikaanse online auteurswet, de DMCA.

Deze wet maakt het voor rechtenhouders mogelijk om hun materiaal te verwijderen, via het sturen van een takedown-verzoek aan een hoster. Het wordt daardoor bijvoorbeeld gebruikt door platenmaatschappijen die videoclips van Youtube willen halen.

Automatisch verwijderen

Hoewel deze wet vaker misbruikt wordt, lijkt het nu niet dat de pagina’s verwijderd worden vanwege een ruime interpretatie van de regelgeving. De fout ontstaat in de procedure die Facebook volgt bij het verwijderen van pagina’s waarover een DMCA-klacht binnenkomt, schrijft ReadWriteWeb.

Het sociale netwerk doet dat namelijk geautomatiseerd. De medewerkers checken helemaal niet of die klacht wel legitiem is. Dus de klacht kan onzin zijn, maar ook de klager wordt niet geverifieerd.

Dat betekent gezien dat iedere kwaadwillende een pagina die hem of haar niet welgevallig is kan laten verwijderen. Soms voor goed. Kwestie van een nepklacht sturen vanaf een anoniem of gespoofd mailadres en klaar is Kees.

Plagerij en erger

De laatste dagen zijn vooral Amerikaanse techsites slachtoffer van de gebrekkige controle van Facebook. Zo verdwenen de pagina’s van Ars Technica, Neowin en Redmond Pie al van Facebook. Vaak werden ze ook nadat de pagina weer geactiveerd was opnieuw verwijderd. Het probleem beperkt zich overigens niet alleen tot Amerikaanse websites.

Zo werd ook de Facebookpagina van de Pakistaanse site Rewriting Technology van Facebook gehaald. De beheerder van die site werd benaderd door degene die een klacht had ingediend. Deze oplichter eiste geld van de beheerder. Werd het geld gestort, dan zou hij de klacht intrekken. De beheerder besloot hier niet op in te gaan.

In het geval van Redmond Pie kwam er direct na het verwijderen van de originele Facebookpagina een nepper online. Op die pagina excuseerde Redmond Pie zich zogenaamd voor het verwijderen van de pagina en beloofde het de eerste nieuwe Facebookfans een iPad als cadeau. Dat de site die iPads niet weggaf leverde de website veel slechte publiciteit op.

Facebook reageert laks

Facebook reageert ondertussen laks op de aantijgingen. Het bedrijf zegt dat het versturen van een klacht wegens inbreuk op intellectueel eigendom niet iets triviaals is. Het bedrijf zegt op de helppagina aan te geven dat het doorgeven van een valse klacht strafbaar is. Dat zou afdoende zijn volgens het bedrijf.

Tegen beheerders van geblokkeerde pagina’s zegt Facebook dat zij het beste zelf of via een advocaat contact op kunnen nemen met degene die de klacht indiende. Facebook stelt dat als die zijn klacht intrekt of verliest in een rechtszaak dat de pagina weer tot leven komt. Het is echter moeilijk contact te krijgen met de oplichters omdat die niet zullen reageren op een melding over een mogelijk valse klacht.

Simpel te voorkomen

Beveiligingsexperts Graham Cluley van Sophos en Dirk Knop van Avira stellen dat Facebook veel meer kan doen ter controle. Zo zou het bedrijf e-mailadressen van gratis mailhosters kunnen weigeren voor deze klachten of zelfs eisen dat een e-mail wordt gebruikt van een domein van het bedrijf dat de klacht indient. Ook met behulp van een autoreply met een link kan dan gecontroleerd worden of het e-mailadres echt werkt en authenthiek is. Ook klachten per post of fax zouden een eis kunnen zijn.