Nest brengt zijn 'slimme' thermostaat en rookmelder deze maand ook in Nederland op de markt, zo meldt het bedrijf zaterdagochtend. Voor de thermostaat werkt het dochterbedrijf van Google ook samen met energieleverancier Essent, dat de Nest Learning Thermostat voorlopig als enige energiebedrijf aan zijn klanten mag aanbieden. De 2,5 miljoen Essent-klanten kunnen zich via een speciale site al inschrijven. Volgens Essent-ceo Erwin van Laethem is de deal met Nest een "exclusieve verbintenis". De Nest-thermostaat komt echter ook in gewone winkels te liggen.

Energiebesparing

De Nest-thermostaat beschikt over sensoren en algoritmes waardoor hij de temperatuur automatisch hoger of lager kan zetten. Het apparaat leert van de leefpatronen van de bewoners van een huis. Dat moet uiteindelijk een energiebesparing opleveren. Ook is het apparaat overal te bedienen via mobiele apps of computers.

Nederland is een van vier nieuwe Europese landen waar Nest zijn producten deze maand lanceert. Tot nu toe waren de Nest-apparaten alleen in te koop in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Desondanks zijn ze door consumenten al geïnstalleerd in 120 landen, aldus het bedrijf.

Zelfstandig van Google

Google nam Nest eerder dit jaar over voor 3,2 miljard dollar en begeeft zich daarmee op de markt voor de 'smart home', waardoor bedrijven als Samsung, LG en Apple zich op storten. Apple introduceert met iOS8 zijn smarthome-platform HomeKit, waar ook meerdere fabrikanten en enkele Nederlandse energieleveranciers op gaan inhaken. Nest nam onlangs ook de bewakingscamera Dropcam over, en wil dat product ook gaan verkopen.

Nest-ceo Tony Fadell zei onlangs dat het bedrijf geen gebruik wil maken van het gewone verdienmodel van Google: overal advertenties neerzetten. "We denken niet dat advertenties juist zijn voor de Nest-gebruikerservaring." Bovendien wordt Nest volgens hem volledig zelfstandig gerund, met een gescheiden management, merk en cultuur.