Verizon Wireless is duidelijk niet gecharmeerd van de huidige discussie over het aftappen van telecombedrijven en hun klanten door de NSA en wil het al helemaal niet hebben over netneutraliteit, meldt Daily Dot. Die twee onderwerpen zijn dan ook taboe bij journalisten die willen werken bij een nieuwe Amerikaanse technieuwssite, die opgezet is door Verizon.

De site (Sugarstring genaamd) is uitgevoerd in de kleuren van Verizon, toont vooralsnog alleen maar reclame van het telecombedrijf en onderaan de site staat vermeld dat Verizon de uitgever van de site is.

Eisen aan sollicitanten

In een e-mail aan andere Amerikaanse journalisten worden de eisen duidelijk gemaakt voor al diegenen die graag willen werken voor het nieuwe nieuwsplatform. Geen NSA en geen netneutraliteit dus, onderwerpen die met name in de Verenigde Staten momenteel zo'n 80 procent van de artikelen kleuren op het gebied van technieuws.

Verizon werd door klokkenluider Edward Snowden als een van de eerste bedrijven genoemd die de NSA vrijelijk toegang gaf tot alle data van zijn klanten. Daarnaast maakt het telecombedrijf zich sterk om netneutraliteit de nek om te draaien. Via de rechter lukte dat al begin dit jaar, nu wordt er fel gelobbyd tegen een nieuw netneutraliteitsplan.

Overigens gaat de ban op het bespioneren van de burgers alleen op voor NSA-gerelateerde nieuwsstukken. Willen de journalisten schrijven over Chinese spionage dan mag dat zeer uitgebreid.