Dat stelden NS-privacyexperts Sergej Katus en Pim Bonenkamp tijdens hun presentatie op de conferentie Eurprivacy. Het bedrijf kijkt naar mogelijkheden om bepaalde stations alle poortjes te sluiten.

Europese standaard

Hoe dat precies vorm krijgt is nog niet helemaal duidelijk. "We bestuderen de mogelijkheden op dit moment", weet Katus. Hij benadrukt dat de onderneming nog niet in het stadium van proeven is en ook is de distributie van de chips nog niet rond. "Uiteindelijk is dat wel waar we naartoe willen."

Het gebruik van de OV-chip is een tussen stap. In Europees verband wordt gewerkt aan een RFID-oplossing. Daarmee is het mogelijk om reizigers te voorzien van een elektronisch ticket dat in meerdere landen werkt. "Dat is nog een eind weg. Misschien wel vijftien tot twintig jaar."

Privacyvriendelijk

De NS'ers deden hun uitspraken op de conferentie, waarin zij uitleggen hoe de Nederlandse Spoorwegen omgaat met persoonsgegevens rond de OV-chipkaart. Het bedrijf benadrukt niet op detail bij te houden wat het reisgedrag van klanten is. Het in- en uitchecken zou volledig anoniem verlopen, een gevolg van het ontwikkelen volgens 'Privacy by Design'.

Het benadrukt zorgvuldig met de klantgegevens om te gaan. Wel erkent het bedrijf plannen te hebben om klanten te benaderen op basis van geaggregeerd reisgedrag met marketingacties. Het gaat dan niet om losse reizen, maar om het reispatroon. Daarbij is het dan wel mogelijk dat een reiziger zich afmeldt voor reclameboodschappen.

1500 reizigers herinneren

Een van de tests die op dit moment spelen is het herinneren van klanten dat ze te vaak vergeten uit te checken. Uiteindelijk kan dat leiden tot een geblokkeerde OV-chipkaart en daarom belt de klantenservice reizigers op. Ook uw verslaggever kreeg zo'n waarschuwingsgesprek.

Desgevraagd geven de spoorwegen aan 1500 klanten te hebben geselecteerd en ze te benaderen voor het herinneren aan uitchecken. Dat is namelijk in de wet niet verplicht gesteld, maar wel een huisregel van het bedrijf.

"We willen klanten hier graag bij helpen. Om te onderzoeken of een servicecontact bij vergeten check out hier ook bij helpt en door klanten wordt gewaardeerd, wordt nu de test uitgevoerd en worden 1500 klanten benaderd", legt Eric Trinthamer, voorlichter bij de NS, uit. "In april zullen we de resultaten beoordelen en naar aanleiding daarvan bekijken of en zo ja, hoe we hiermee verder gaan voor al onze klanten."

Opsporing

Tijdens de conferentie werd duidelijk dat politie en justitie niet alleen 'enkele malen per week' contact zoeken met gegevensverwerker Trans Link Systems, maar ook vaste gast bij de Nederlandse Spoorwegen zijn. "Ook wij krijgen verzoeken om informatie", vertelt Katus. "Ik leg dan uit dat wij zomaar niet de link met een reiziger kunnen maken."

Dat is volgens de NS niet heel vaak gebeurd. TLS blijft geheimzinnig doen in welke mate Justitie de deur bij het bedrijf plat loopt om inzage in het reisgedrag te krijgen.

In 2009 verbood de rechter het opeisen van een pasfoto van een OV-chipkaart bij TLS door Justitie. Ook de Hoge Raad oordeelde uiteindelijk dat het OM zijn boekje te buiten was gegaan.