Een woordvoerder bevestigt berichtgeving daarover in andere Nederlandse media. In augustus vorig jaar begon de NS met het vervangen van de beveiligingssystemen op alle kaartjesautomaten. "Sindsdien is er niet meer geskimd", aldus de zegsman. Dat komt volgens de vervoerder door de afwijkende pasinvoer, een voorzetmond met een soort haak eraan. Dit systeem bemoeilijkt skimmers de toegang tot het pinsysteem.

Dat betekent niet dat de skimmers het niet hebben geprobeerd. "Laat ik heel eerlijk zijn: ze hebben pogingen ondernomen maar het is niet gelukt", legt de woordvoerder uit. Er werd bijvoorbeeld geprobeerd de apparatuur te omzeilen of kapot te maken, dit alles zonder resultaat, volgens de NS.

Vorige oplossingen niet afdoende

De NS voert al langer strijd tegen skimmers en was voorheen een gewild doelwit. Voor de nieuwe pasinvoer is geprobeerd de skimmers te weren met een speciale noppenplaat. "Men heeft toen heel simpel het cameraatje gescheiden van de magneetstriplezer. In plaats van alles in één beweging aan te brengen werd dat in twee bewegingen gedaan", vertrouwde een woordvoerder van betalingsverwerker Currence Webwereld destijds toe.

Het skimmen heeft na het aanbrengen van de noppen daarom maar "een maandje stilgelegen bij de NS". Voor de invoer van de nieuwe pasinvoer werd er ongeveer vijf keer per week geskimd bij 1300 kaartjesautomaten.

Interesse van banken

De NS ontwikkelde het nieuwe systeem in eigen beheer, en licentieert dat nu aan de gemeentelijke vervoerder GVB in Amsterdam. "Ze hebben het product overgenomen en dat ook op hun kaartautomaten geplaatst, althans, daar zijn ze nu druk mee bezig", zegt de NS. "Verder zijn er ook andere instellingen in binnen en buitenland die interesse getoond hebben." Dan moet worden gedacht aan andere bedrijven met vergelijkbare kaartautomaten, maar ook de banken hebben interesse getoond. Er zijn nog geen deals gesloten met de bancaire wereld.