Volgens de NS kost het koppelen van systemen, het vernieuwen van automaten en het plaatsen van poortjes meer tijd dan gedacht. Dat zei directeur NS Reizigers Jacques Huberts woensdag op Radio 1. De invoering van de ov-chipkaart gaat volgens hem 'voorzichtig, stap voor stap, al lerend'.

"Voordat we zover zijn, zijn we een paar jaar verder. We willen het hele systeem eerst goed testen voordat we beginnen", aldus Hubert. "Alle systemen in heel Nederland moeten aan elkaar worden gekoppeld en dat bleek complexer te zijn dan gedacht."

Papieren kaartje blijft nog lang

De Spoorwegen willen de papieren treinkaartjes nog jaren na invoering van de ov-chipkaart handhaven, aldus Hubert. "De papieren kaart blijft net zolang bestaan totdat de reiziger zich helemaal op zijn gemak voelt met de ov-chipkaart." In 2013 staan nog niet op alle treinstations chipkaartpoortjes. Dat is naar verwachting dan het geval op 150 stations, maar de vervoerder gaf eerder aan niet van zins te zijn om alle kleine stations te voorzien van poortjes.

De NS heeft de chipkaart twee jaar getest in de regio Rotterdam. In juni start een proef op de Flevolijn.

Rotterdam

Donderdag is een belangrijke dag voor de ov-chipkaart. Vanaf morgen geldt de OV-chipkaart als het enige vervoersbewijs in de Rotterdamse metro, de strippenkaart is afgeschaft.  Volgens de Rotterdamse vervoerder RET heeft 75 procent van de metroreizigers inmiddels een ov-chipkaart. 

Donderdag zal ook moeten blijken hoe het systeem zonder de strippenkaart in de praktijk uitpakt. De RET hoopt dat zwartrijden afneemt als de poortjes voor reizigers zonder pas gesloten zijn. De Amsterdamse metro volgt binnenkort.

OV-reiziger 'positief' 

Reizigers zouden intussen positief staan tegenover de ov-chipkaart, meldde de vereniging van OV-fietsers, Mijn-ov, dinsdag op basis van een peiling onder 2200 ov-reizigers. Van hen ziet ruim 80 procent de voordelen, zoals meer reisgemak, 'snelheid' en 'inzicht in de reiskosten'. 

Maar 18 procent ziet helemaal geen heil in de chipkaart. Een op de vijf vreest voor de privacy van de gebruiker en een derde voorziet veel storingen.