De High Tech Crime Unit van de Nationale Recherche doet onderzoek naar een hack op de database van Simpel.nl, een dochtermaatschappij van telecombedrijf T-Mobile.

Bij het onderzoek zijn volgens Nu.nl ook specialisten van digitaal forensisch onderzoeksbedrijf Fox-IT betrokken. Simpel.nl heeft de hack tevens gemeld bij telecomwaakhond OPTA.

Bij de hack zouden emailadressen buit zijn gemaakt. Simpel.nl heeft de hack op de eigen website openbaar gemaakt, Niet duidelijk is of er ook wachtwoorden en andere persoonlijke informatie van klanten is gestolen. Simpel heeft alle dienstverlening via de website gestaakt. Jasper de Rooij, een woordvoerder van het bedrijf, zegt tegen NU.nl dat een database is gekraakt dat emailadressen bevat die zijn verzameld tijdens een marketingcampagne.

Toegang tot databases afgesloten

Simpel.nl zou afgelopen maandag al op de hack zijn gewezen, waarna besloten is aangifte te doen en de zaak bij OPTA te melden. Ook is besloten de toegang tot databases via de website af te sluiten. Klanten kunnen niet meer inloggen. Volgens het bedrijf heeft dat verder geen gevolgen voor het gebruik van de mobiele telefoon.

Wel geeft het bedrijf klanten het advies wachtwoorden te wijzigen. “We hebben uit voorzorg je huidige wachtwoord op MijnSimpel gereset. Je nieuwe wachtwoord ontvang je per sms, zodra MijnSimpel weer actief is. Als je het huidige wachtwoord voor MijnSimpel ook voor andere websites gebruikt, dan raden wij je aan deze wachtwoorden bij de andere website uit voorzorg te wijzigen", staat vermeld op de website. De klantenservice is vanwege de situatie het gehele weekeinde bereikbaar geweest voor klanten van Simpel.nl.