Dit blijkt uit onderzoek van Brockmann & Company onder meer dan vijfhonderd werknemers. De onderzoekers hebben echter niet naar producten gekeken, maar naar de achterliggende technologie.

Voor het onderzoek heeft Brockmann de antispammarkt verdeeld in acht categorieën, variërend van commerciële software en appliances tot open-sourceprojecten. Bij zes van de acht technologiesecties zegt meer dan 70 procent van de onderzochte gebruikers niet erg tevreden te zijn over de resultaten.

Commerciële filters, zoals die in de producten van McAfee, Symantec en Trend Micro worden gebruikt, weten slechts 22 procent van de gebruikers blij te maken.

Zakelijke gehoste filters, appliances en op reputatie gebaseerde diensten, zoals bedrijven als Ironport en Spamhaus aanbieden, moeten het doen met een tevredenheidscore van 21 procent. Open-sourceprojecten als Spampal en Spamassassin komen het slechtst uit de bus met 16 procent tevreden gebruikers.

Wel goed uit de bus komt, zijn de aanbieders van zogenoemde challenge-response diensten zoals Spamarrest, waarbij naar de identiteit van nieuwe verzenders wordt gekeken.

De verzender dient zichzelf hierbij eerst te 'bewijzen' door op een url te klikken, alvorens het eerste bericht wordt doorgestuurd. De persoon in kwestie plaatst zichzelf daarmee op de whitelist van de ontvanger. Deze aanpak zorgt ervoor dat 67 procent van de gebruikers tevreden is. Bron: Techworld