De Responsible Electronic Communications Alliance (RECA) heeft 15 oprichters, waaronder DoubleClick, 24/7 Media en Bigfoot Interactive. De vorming van de RECA is een antwoord op het recente getouwtrek over privacy met de Federal Trade Commission, de Amerikaanse handelswaakhond. Bij de oprichting zijn een aantal voorstellen aangenomen voor het beperken van ongevraagde commerciële e-mail. "De consument wordt weer de baas over zijn mailbox", aldus zegsman Christopher Wolf van de RECA. "Dat betekent dat er een keuze wordt gegeven voor het ontvangen van mail, dat er duidelijk wordt gezegd waar men zich voor aanmeldt en dat er een eenvoudige manier wordt geboden om van een mailinglijst af te komen." RECA zal een zegel ontwikkelen dat leden op hun site kunnen plaatsen. De consument kan zo herkennen of een webbedrijf zich aan de regels heeft onderworpen. "Wij denken dat dit een hoop rotzooi in mailboxen zal wegnemen", aldus Wolf. De voorstellen worden ter goedkeuring aangeboden aan de Federal Trade Commission (FTC). De webverteerders staan al lange tijd onder druk van de FTC om tot zelfregulering te komen. Wolf verwacht geen problemen: "Ons voorstel gaat verder dan wat er tot nu toe is overwogen door de overheid." Voor privacyactivist Jason Catlett van Junkbusters gaan de voorstellen echter niet ver genoeg. Catlett pleit voor een systeem waarbij de consument zijn aanmelding voor een mailinglijst moet bevestigen. Zo moet worden voorkomen dat iemand een ander opgeeft voor het ontvangen van mail.