Afgelopen week hield het Amerikaanse Congres een hoorzitting over cybercrime. Leden van het congres spraken daar met experts op het gebied van digitale criminaliteit. De belangrijkste conclusie: cybercrime zal de komende jaren alleen maar toenemen. Een belangrijke oorzaak daarvan is de onverschilligheid over cybercrime onder de bevolking.

Phishing is bedrijfsrisico

Burgers melden het nauwelijks nog bij de juiste instanties als zij bijvoorbeeld financiële schade lijden. “Zelfs als een burger aangifte doet, is dat alleen maar zodat zij geld van de bank terugkrijgen", stelt Gary Warner, onderzoeksdirecteur voor forensisch computeronderzoek op de Universiteit van Alabama.

Die onverschilligheid komt mede door de rechtshandhavers zelf, meent hij. Die aarzelen vaak om een cybercrime-zaak in behandeling te nemen. Daardoor stappen consumenten simpelweg naar de bank als zij te maken krijgen met phishing of skimming. De banken geven het geld terug en zien de verliezen als bedrijfsrisico, zo meldt Network World. Nederlandse banken doen hetzelfde.

Internationaal

“Er is dan weinig reden om naar de politie te stappen", aldus Warner. Daardoor wordt het voor de instanties weer moeilijk om goed onderzoek te kunnen doen naar cybercrime. “Zonder algemene data van klachten wordt erg moeilijk om het doel en de aard van de criminaliteit waar we mee te maken hebben te begrijpen", zegt de onderzoeker.

Warner vervolgt: “In 2011 werden al meer dan 40 duizend servers met websites van kleine bedrijven en personen gehackt. Momenteel ben ik niet op de hoogte van een situatie waarin die hacker ook gearresteerd werd. Omdat de criminelen vaak in het buitenland zitten zijn politiekorpsen extra terughoudend om de zaak in behandeling te nemen. Veel lokale politieagenten vragen zich zelfs af of het wel gepast is om betrokken te raken bij een internationale zaak".

'Mystery shoppers'

Uit het rapport van het congres blijkt dat hetzelfde gebeurt bij andere digitale criminaliteit. Zo heeft de Federal Trade Commission (FTC) volgens de laatste cijfers 1,3 miljoen klachten over identiteitsdiefstal ontvangen. Volgens schattingen wordt ieder jaar van ruim 11 miljoen Amerikanen de identiteit digitaal ontvreemd.

Hoewel veel cybercriminaliteit internationaal is, blijken er volgens de VS bij financiële zaken toch vaak lokale mensen betrokken. Zoals bijvoorbeeld geldezels, die als 'mystery shopper' in opdracht van hun buitenlandse opdrachtgever voor veel geld banken of bedrijven als Western Union 'testen' maar ondertussen veel geld naar het buitenland overhevelen. Dit komt ook in Nederland regelmatig voor.