De klacht komt van het kleine, in Chicago gebaseerde 7Search.com, volgens de eigen website een ontwikkelaar van advertentiesoftware. SiteAdvisor geeft downloads van de site van 7Search een 'X' rating, wat duidt op mogelijke spyware of adware. Volgens 7Search is dit onterecht, te meer omdat er geen downloads op de site te vinden zouden zijn. Het bedrijfje eist nu dat de classificatie wordt veranderd.

Reden dat SiteAdvisor zo oordeelt over de site van 7Search is dat het bedrijf achter de 7FaSSt Toolbar zit, een stukje software die de desktop gijzelt met een vaste werkbalk en popups. Maar volgens het bedrijfje is die toolbar in 2003 al van de site verwijderd, en bovendien ging het toen ook al om een keurig stukje software, zo stelt de maker. Het presenteerde immers een eindgebruikerverklaring waarmee akkoord moest worden gegaan, en kon het worden verwijderd via de wijzigen/verwijderen-functie van Windows. 7FaSSt wordt nog steeds als adware aangemerkt door beveiligers.

Het is niet de eerste keer dat een ontwikkelaar van antivirusproducten een juridische aanval te verwerken krijgt. Sinds vorig jaar heeft Kaspersky te maken met malwaremaker Zango (voorheen 180solutions), die een rechtzaak aanspande tegen de beveiliger. De klachten werden door de rechter van tafel geveegd, maar daartegen is Zango in beroep gegaan. Zango sleepte tegen Trend Micro wel een overwinninkje in de wacht; Trend moest een blogpost rectificeren waarin het bedrijf lijntje trok tussen Zango en Storm Worm. Bron: Techworld