Tele2 weet sinds afgelopen vrijdag van het lek in hun systemen. Door de voicemailbox te laten geloven dat er wordt gebeld met het nummer van iemand anders waren er berichten te beluisteren en kon de welkomstboodschap worden aangepast. Tele2 zoekt vandaag gezocht naar een structurele oplossing, de mogelijkheid is tot dan wel tijdelijk dichtgezet, laat het bedrijf aan de NOS weten.

Code aanpassen

Ook Telfort kampt met dezelfde problemen en laat weten dat het gaat om een beperkte groep gebruikers. De operator adviseert klanten hun voicemail te beveiligen met een pincode. Telfort stelt gebruikers die vatbaar zijn voor het probleem op de hoogte en gaat ook op zoek naar een structurele oplossing.

Dat ook Telfort en Tele2 vatbaar zijn voor spoofing werd ontdekt door Sander Akkerman, een student uit Leeuwarden. Hij demonstreerde het gat zondagavond aan de NOS.

Vorige week werd bekend dat de voicemailboxen van Vodafone lek waren. Via een algemene pincode was van iedere abonnee de voicemail te kraken, ook van Kamerleden. Hierop werd het pincodegat gedicht maar bleek een dag later dat via spoofing de voicemails nog steeds af te luisteren waren. Ook dat gat werd uiteindelijk gedicht.