ING-woordvoerder Peter Jong verklaart tegenover Webwereld dat hij vrijdagmiddag gebeld werd door de Telegraaf met de de mededeling dat er een mirror-site van de ING Groep-website actief was. Deze bevatte een contactpagina waarop valse telefoon- en faxnummers stonden. "Op dat moment is contact opgenomen met de beveiliging en de nepwebsite is vervolgens na anderhalf uur door de provider uit de lucht gehaald", aldus Jong.

De nepsite was een kopie van de corporate website van de ING Group, maar de contactgegevens waren vals. De oplichters lokten gedupeerden met e-mails naar de website, www.ingneth.com. "De gedupeerden ontvingen een e-mail met de boodschap dat ze een hoofdprijs hadden gewonnen of ze kregen een variant op een bedelbrief", zegt Peter Jong. In deze e-mail werd naar de valse website gelinkt.

Mensen die een telefoonnummer van de contactpagina belden, werden volgens de Telegraaf overgehaald om naar een kantoor van de ING Bank te komen. Dit bleken nepkantoren te zijn die gelegen waren in de buurt van echte filialen van de bank.

In de nepfilialen zouden door de criminelen ingehuurde acteurs en figuranten volgens de Telegraaf erfenissen of aantrekkelijke zakelijke transacties in het vooruitzicht stellen. De gedupeerden dienden echter eerst transactiekosten te voldoen voordat ze toegang kregen tot de geldbedragen.

Buitenlanders

De Telegraaf zegt dat de oplichters zich richtten op buitenlanders. Met name Amerikanen zouden het slachtoffer zijn. Volgens Peter Jong zouden Nederlanders de nepsite vrij snel herkennen. "Mensen in Nederland die een beetje bekend zijn met financiële instellingen danwel met de ING Bank zullen waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat sommige zaken op de nagemaakte website anders geregeld waren dan normaal", aldus Jong.

Jong zegt niet te kunnen bevestigen of er al aangifte gedaan is door gedupeerden en verklaarde dat de bank in dit soort gevallen altijd aangifte doet. Volgens de ING-woordvoerder doet de bank er alles aan om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van dit soort frauduleuze praktijken. "Het is onze taak klanten erop te attenderen hoe wij wel en niet zaken doen, zodat ze imitatiewebsites kunnen herkennen. Daarnaast hebben we zowel intern als extern mensen die 24 uur per dag sites monitoren om te kijken of er zich vreemde dingen voordoen", verklaart Jong.