De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.

In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden.

Ook goedkoper

"Dat is een gemiddelde prijs. Het kan soms twee procent en soms acht procent zijn", stelt een woordvoerder over de verhoging. Reizigers zonder abonnement kopen overigens meer enkele reizen (56 procent) dan retourtjes (44 procent).

Privacy-problemen

De beperking van de OV-chipkaart staat niet op zichzelf. Houders van een kortingskaart moeten verplicht gebruik maken van een persoonsgebonden chipkaart, waardoor het onmogelijk is om anoniem te reizen. Transacties worden in dat geval zeven jaar opgeslagen in een centrale database.

Onzekerheid toekomst

Maar ondanks de plannen om vanaf medio volgend jaar het elektronisch treinkaartje in te voeren, is dat nog maar de vraag of dit ook in de praktijk zal gebeuren. Omdat de gebruikte Mifare Classic-chip meerdere malen is gekraakt, eist staatssecretaris Huizinga dat vervoersbedrijven een noodplan formuleren. Dat plan moet een alternatief aandragen voor wanneer de kaart niet meer werkt, maar de NS heeft het nog niet opgesteld.

Een aanval op de OV-Chipkaart zou ook snel eenvoudiger kunnen worden. Vandaag beslist een rechter in de Verenigde Staten of studenten van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hun onderzoek naar de beveiliging van de metro in Boston mogen publiceren. Als de rechter een voorlopig verbod opheft, zullen de onderzoekers ook open-sourcetools beschikbaar stellen die het klonen van kaarten eenvoudiger maakt.

Die tools zijn een eerste stap, want pas na het verschijnen van het onderzoek van de Universiteit van Nijmegen wordt de techniek echt volwassen. Volgens de universiteit is het dan mogelijk om in seconden kaarten te klonen of te beschrijven. Zodra dat is geïmplementeerd kan iedereen met basale techniek met de kaarten spelen. Diverse hackers op Defcon hebben tegenover Webwereld al aangekondigd zo boos te zijn door rechtszaken in Nederland en de VS dat ze zelf ook aan de slag gaan.

Gisteravond sprak onderzoeker Keith Mayes voor het eerst over het onderzoek naar de OV-chipkaart met de pers in een uitzending van het Britse Channel 4 News. Hij stelt dat hij desgevraagd ook in London het advies zou uitbrengen de kaart te vervangen. Maar aan dat advies wil het bedrijf achter de Oystercard, Transport for London, nog niet geloven. Een woordvoerder stelt vooral te geloven in het verfijnen van fraudedetectie.