Twee weken geleden crashte het systeem ook al, waarna 40 duizend Oyster-kaarten onbruikbaar bleken. Ditmaal zijn het gebruikers van de Pay as you go-cards (prepaid kaarten) voor de Londense metro getroffen door de storing. Om de overlast zoveel mogelijk te minimaliseren, heeft Transport for Londen de poortjes op de metrostations opengegooid tot de storing verholpen is.

Oorzaak bij Transys

Wat precies de oorzaak is is nog niet officieel bekend, maar volgens Transport for Londen ligt de oorzaak evenals de vorige storing bij leverancier Transys: "Het ziet er naar uit dat het probleem wordt veroorzaakt door onjuiste gegevenstabellen die worden verstuurd door Transys".

Of dit daadwerkelijk de oorzaak is wil Transys nog niet zeggen, maar het bedrijf geeft wel aan dat het weet wat er mis is: "We hebben het probleem geïdentificeerd en het verhelpen hiervan heeft de allerhoogste prioriteit. Daarna zullen we kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en stappen ondernemen om herhaling te voorkomen."

Minder gevolgen

De nasleep van deze storing is volgens Transport for Londen minder heftig dan die van de storing van twee weken terug: "Kaarten zullen niet worden geblokkeerd. Het enige dat er kan gebeuren is dat passagiers de volledige ritprijs van 4 pond moeten betalen omdat ze hun kaart bij begin en eind van de reis niet hebben kunnen invoeren. Deze tarieven zullen wij vergoeden. Bezitters van een Oyster-kaart hoeven geen actie te ondernemen."

Meer problemen

Het is overigens niet het enige probleem waar het Oyster kaartsysteem mee te kampen heeft op dit moment. Onderzoekers aan de Radboud Universiteit in Nijmegen ontdekten onlangs niet alleen hoe ze de Nederlandse OV-chipkaart konden kraken, maar ontdekten hetzelfde bij de Oyster-kaarten.

Chipfabrikant NXP verbood hen echter om de methode te publiceren, maar de rechter besloot vorige week dat de vrijheid van meningsuiting belangrijker is dan de commerciële belangen van NXP.