Dit blijkt uit een mailbericht dat binnen het bedrijf is rondgestuurd. Planet Internet is een groot project gestart onder de codenaam KO1, wat staat voor `Klant op 1'. Onderdeel hiervan is een 'proeftuin' waarbij de achtergrond van de abonnees en hun gedrag in kaart moet worden gebracht. Inmiddels is al een `segmentspecifieke' nieuwsbrief gestuurd aan een groep abonnees. Een speciaal team van Planet Internet analyseert momenteel het klikgedrag van de ontvangers van de brief, zo staat in de interne mailing. Op basis van het klikgedrag ontvangen klanten vervolgens `aanbiedingen op maat'.

Commercieel

"Een mes dat aan twee kanten snijdt", aldus het projectteam KO1. "De klant ontvangt alleen informatie die hem interesseert en Planet Internet zet per klant meer producten en diensten af." Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een zwaarder adsl-abonnement. "Planet Internet is daadwerkelijk begonnen met het screenen van het surfgedrag van zijn klanten, vanuit een commerciële invalshoek", zo meldt een ingewijde bij de provider tegenover WebWereld. "Eerder werd dat alleen gedaan vanuit 'veiligheidsoverwegingen', nu dus ook om geld mee te verdienen." Woordvoerster Ghislaine Werner wil weinig kwijt over KO1: "Het betreft een intern project waarover ik verder geen mededelingen doe." Wel benadrukt Werner dat Planet Internet zich strikt aan zijn privacybeleid zal houden. Update, 17:25 uur: Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom en de Consumentenbond zullen het College Bescherming Persoonsgegevens vragen een onderzoek in te stellen naar Planet Internet.